Hej,

Har funderingar på att bygga ihop två huskroppar som idag har helt olika stil, en mexitegelvilla ifrån 1991 och en timmerstuga ifrån 1800-talet.

Har ritat fram ett förslag som jag gärna tar in synpunkter på.
 
  • 2Dpassage+loft2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2Dpassage+loft4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2Dpassage+loft6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2Dpassage+loft7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2Dpassage+loft8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG1989.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappan till andra våningen ser väldigt brant ut. men den kanske finns redan nu?
 
Planen är att blåsa ur timmerstugan helt och börja om ifrån grunden... Så jag har ett blankt papper att jobba med så trappan och loftet kan i princip utformas hur som helst. Huset mäter 8x6m och ett krav är att få in 2st sovrum på smartaste sätt. Lutningen i min nuvarande skiss beror på att jag inte ville bygga trappen framför fönstret.. men det kanske fungerar att ha ett fönster vid trappan..
 
Detta är kanonsvårt att genomföra på ett snyggt sätt,
men samtidigt ett spännande projekt.

Ett tips i första läget är att lägga ner mycket mer tid på en bra ritning.
Då ser du lättare hur det kommer att se ut i verkligheten.
 
Hur är det med tillåten byggnadsarea på tomten. Den ser ut att bli välfyld men det har du kanske redan checkat.
 
Om du inte har tänkt ha själva gången som ett rum, så skulle jag prova med så mycket glas som möjligt, kanske nästan som ett uterum?

Eller att du gör så att den delen som sticker ut på det gamla huset blir lite som en utbyggnad på det och sedan delen som ansluter till mexitegelhuset helt i glas.
 
stenen skrev:
Hur är det med tillåten byggnadsarea på tomten. Den ser ut att bli välfyld men det har du kanske redan checkat.
Skickade in en tidig skiss till byggnadsnämnden på en något mindre passage som då bedömde avvikelsen som ringa, så jag har förhoppningar om att få det godkänt men man kan ju aldrig vara säker.
 
pinebar skrev:
Om du inte har tänkt ha själva gången som ett rum, så skulle jag prova med så mycket glas som möjligt, kanske nästan som ett uterum?

Eller att du gör så att den delen som sticker ut på det gamla huset blir lite som en utbyggnad på det och sedan delen som ansluter till mexitegelhuset helt i glas.
Eftersom huset ligger i en korsning med cykel/gångväg utmed tomtgränsen så är jag lite försiktig med alltför stora fönster, men hittar man en lösning som definitivt blir snyggare så är ju alltid lamellgardiner ett alternativ...

Någon som vet hur mycket skiljer det i byggkostnad att bygga "träväggar" mot "glasväggar" om man jämför materialåtgång och arbetstid?
 
Min spontana åsikt är att detta är inget bra projekt. Att få fason på helheten kommer att kosta mer än det smakar. Länken mellan de båda byggnaderna verkar bli enbart en meningslös död korridor. Samtidigt tvingas du "med skohorn" tvinga in dina sovrum i lillstugan.

Den äldre stugan är redan tämligen sönderbyggd, och därför föga bevarandevärd. Om syftet är att skapa enhetligt uttryck på tomten är det enklaste att helt enkelt riva den äldre stugan. Därefter får du plats för en rationell utbyggnad av befintlig 90-talsvilla med valmat tak och samma stil.

Alternativt river du av vindsvåningen på lillstugan och monterar takstolar för valmat tak med samma lutning som 90-talsvillan. Eventuellt förlänger du lillstugan på trädgårdsgaveln. Tillsammans med garaget bildar de båda bostadsbyggnaderna en halvsluten entrégård. Samtliga byggnader behålles (helst) fristående.

Oavsett vilket du väljer har tomten besvärande insyn. Enklast skapar man lite integritet med hjälp av häck och/eller spaljé mot gatan. Jag råder er att planera bygget på samma gång som ni låter någon rita trädgård.
 
billy_baver skrev:
Min spontana åsikt är att detta är inget bra projekt. Att få fason på helheten kommer att kosta mer än det smakar. Länken mellan de båda byggnaderna verkar bli enbart en meningslös död korridor. Samtidigt tvingas du "med skohorn" tvinga in dina sovrum i lillstugan.

Den äldre stugan är redan tämligen sönderbyggd, och därför föga bevarandevärd. Om syftet är att skapa enhetligt uttryck på tomten är det enklaste att helt enkelt riva den äldre stugan. Därefter får du plats för en rationell utbyggnad av befintlig 90-talsvilla med valmat tak och samma stil.

Alternativt river du av vindsvåningen på lillstugan och monterar takstolar för valmat tak med samma lutning som 90-talsvillan. Eventuellt förlänger du lillstugan på trädgårdsgaveln. Tillsammans med garaget bildar de båda bostadsbyggnaderna en halvsluten entrégård. Samtliga byggnader behålles (helst) fristående.

Oavsett vilket du väljer har tomten besvärande insyn. Enklast skapar man lite integritet med hjälp av häck och/eller spaljé mot gatan. Jag råder er att planera bygget på samma gång som ni låter någon rita trädgård.
Ja det är ju inte det smidigaste projektet att ge sig in i.. Många fällor att fall in i.. Dels får det ju inte bli estetiskt fel och dels måste det fungera praktiskt.

Största anledningen till att lillstugan fortfarande står kvar är just att den skapar den "privata" innergården, när jag försökt rita in en "modern utbyggnad" så stjäler den antingen för mycket yta av innergården eller ökar insynen för mycket..

Att behålla huskropparna separata är tyvärr inget alternativ då vi behöver sovrummen.. Det står mellan att flytta till större, bygga till eller bygga ihop husen.
 
Isåfall borde detta förslag passa bra.

Sannolikt blir det mest ekonomiskt att riva befintlig lillstuga och bygga nytt med samma läge enligt bifogad skiss.
 
billy-bäver har samma tanke som jag.
Det gula huset ser ut att vara i så dåligt skick att det kräver en omfattande renovering för att komma upp i acceptabel standard. Det enda som ser fräscht ut är taket.
Det är alltid mycket mer jobb att renovera ett gammalt snett hus än att bygga nytt, (tro mej, jag vet ! )
Det gula huset skiljer sig så i stil att det blir mycket svårt att anpassa till mexitegelhuset oavsett hur man gör.
Riv gul-huset och bygg ett nytt hus som är anpassat efter era behov. Med samma höjd, material, taklutning etc.
 
billy_baver skrev:
Isåfall borde detta förslag passa bra.

Sannolikt blir det mest ekonomiskt att riva befintlig lillstuga och bygga nytt med samma läge enligt bifogad skiss.
Det är helt klart en intressant idé, har du några tankar angående placering av rum?
Två sovrum och ett allrum till dessa vill jag åtminstånde få dit.
Utgår man ifrån befintligt läge så borde tillbygget då bli 6x12m.

Förlänger man ut gaveln enligt din idé så hamnar några kvadrat inom prickat område, brukar det bli tvärstopp för bygglov eller prövas sådant individuellt?
 
Det enklaste är att anpassa sig enligt plan. Om bygget exempelvis hamnar delvis på prickmark måste ärendet avgöras på nämndsammanträfe istället för på delegation av tjänsteman. Din överträdelse kan accepteras om det inte påverkar det ursprungliga syftet med att rita in prickmarken.

Bifogar enkelt förslag på planlösning.
 
Det avgörande känns ju som investeringshöjden är.

Finns pengarna och det gula huset är i dåligt skick håller jag helt med om att det är bättre att göra något som Billy föreslår.

Är det snålt med resurserna och det gula är värt att bevara så hade jag gått på en vinkelbyggnad i samma stil som det gula huset som passage. Då döljer du det moderna huset och får ett vettigare intryck från gatan. Det ursprungliga förslaget ser ut som om en nyfunkissommarstuga krashat in i två olika bostadshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.