Har funderat fram och tillbaka på hur jag skall lägga värmegolvet i källaren och i natt kom jag på en snilleblixt. ..kanske..

Har ju tänkt att köra förspårade cellplast/frigolitskivor och sen något klickgolv.
Kom på att man enkelt borde kunna spåra skivor själv med hjälp av en glödtråd. Ni vet sån man skär frigolit med? Med lite mallar för böjarna och skena för raksträckorna borde detta vara en enkel sak. En spårad skiva kostar väl runt 400kr/kvm. En vanlig 3cm frigolitskivor kostar 17kr på byggmax, viss skillnad alltså.

Uppe på detta skall ju aluplåtarna i. Sen blir det väl någon form av skiva (vet ej vilken som blir bäst, ska ju släppa genom värmen uppåt). På detta blir det nog n nålfiltsmatta. Blir mjukt, ljudabsorberande och isolerande. Lärarrummet är ett lekrum för det mesta. Ibland tv-rum och gästrum.

Vad tror ni? Kan man vara inne på något här? Det skiljer tusentals kronor i kostnader i alla fall.
 
Jag tror det blir svårt, min erfarenhet av att skära cellplast med glödtråd är att snittytorna "drar ihop sig" av värmen så risken är nog att ditt spår blir lite större än du tänkt.
 
Vi skar till frigolit för att göra surfbrädor för ett 30-tal år sedan. Använde en Märklin-transformator till att driva det. Det är enkelt att bara skära av men att göra en fördjupning är nog svårare. Men då det bara är du och de dina som kommer att se resultatet OCH det nästan är gratis att prova, så varför inte. Du kan experimentera mycket för 400. Lycka till!
 
Tänker mig en transformator kopplad till ett handtag med en ganska tjock tråd, kanske 1mm, för att den inte skall "hänga" av värmen.Måste ju vara rätt sorts tråd som inte avger giftiga zinkgaser av värmen osv.

Jag borde antagligen hålla mig till 12-18volt för att inte steka mig själv om det blir några misstag hehe. Kanske går det att använda en laptop transformator? För att reglera värmen på tråden kan man länga eller korta trådlängden för att få rätt motstånd. Kablarna till tråden bör ju även klara mycket mer så inte de går av. Tänker bilstereokablar.

Om spåren blir fula eller lite större än tänkt gör inget. Jag skall ju i med plåtarna.

Om ingen kan komma på något tokigt med detta skall jag testa.
Vad kan vara bästa att ha ovanpå slingorna under nålfiltsmattan? Spånskivor, gips eller masonit? Tunna aluminiumskivor skulle ju vara optimalt. Kan man köpa det någonstans tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.