Hej!

Började rota lite i källaren (100 m2) som tidigare ägare har isolerat 90 mm med träreglar direkt på betonggolv och väggar.

Golvet var isolerat med diffusionstät plast och 40 mm cellplast sedan golvspån och heltäckningsmatta.

Antar att detta var "rätt" på den tiden..

Regeln som legat på betongen va ju självklart fuktig och luktade skunk,

Allt är utrivet nu och lukten börjar försvinna.


Mina tankar är nu angående planlösningen..

Bifogad bild har rumsindelning och ventiler osv.

Funderar på att inte ha dörrar i källaren för att få luften att cirkulera ordentligt i alla rummen, är det bra tänkt?

Dörren till tvättstugan tänkte vi också ta bort men jag kanske tänker fel här?

Annars kommer det mest att vara förråd och eventuellt kika på tv där i framtiden när familjen växer kanske.


Väggarna just nu är nån murad historia och golvet är ren betong (med lite lim från nån gammal matta i ett av rummen)

Ska man satsa på att endast måla väggar och lägg nålfilt, eller kan man regla upp med stålreglar och någon form av skiva?

tack på förhand.
 
  • kallare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det räcker att du låter dörrarna stå öppna . jag tycker det våre Dumt att ta bort dörrarna för man kan ju behöva de bland. Måla med en genomsläplig färg typ kalkfärg, silikatfärg och nålfilt är en riskfritt lösning. Tycker du det känns unket och fuktigt så kan du investera i en avfuktare och placera den fex i tvättstugan. Ska du förvara saker och ting så ställ inga kartonger direkt på betongen eller tätt mot vägg. Luften ska kunna cirkulera.
När man har avfuktaren igång behövs ingen ventilation. Avfuktaren gör mest nytta på sommaren då det är kallare i källaren än ute.
gaia
 
Problemet är att tidigare ägaren reglat ut 90 mm och flyttat ut dörrarna, därav fundering på att ta bort dörrarna.

Djävlar skillnad på temp i källaren efter isoleringen togs bort.

Japp nålfilt blir det iaf. Är det alltid dumt att regla ut med plåt och gipsa? Isolera inifrån med cellplast som jag har över?

Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.