Vad tror ni om idé likt bilden nedan, är det någon här som har använt sig av den här lösningen och är nöjd?

Vad har ni isf använt för gångjärn?

Min tanke är att göra detta för ett 80cm skåp till Ikea förutsatt att det finns plats för beslag och förvaring.
 
  • Utdragbara förvaringsfack under diskbänk för kök, i öppet tillstånd, med kökssvamp i övre facket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon ventilation där nere under diskbänken?
Annars kommer grejerna kanske bara att ligga och mögla.

Har ni inget diskställ och bestickställ på diskbänken?
Där tycker jag är rätt plats för dessa pinaler.
 
Vi har ventilation bakifrån men tror inte att en svamp eller diskborste möglar med tanke på att den används varje dag, en disktrasa kanske inte var det smartaste valet iofs.

Vi har ett litet diskställ men vill gärna inte ha något framme, därför jag gillade iden.

Vi får väll se om någon har en bra idé på bra gångjärn
 
BirgitS
Du bör tänka över fastsättningen av facken så att de går att ta loss för rengöring för man får nog räkna med att det följer med smutsigt vatten som torkar men lämnar kvar smutsen. Men definitivt ett smart förslag på att utnyttja en volym som inte används till något normalt.

Håller helt med om att försöka få bort diskborste och annat trist från bänken. När jag var barn så var det vanligt att diskbänksskåpet hade en smal hylla på endera sidan där det gick att ställa en smal låda där man la diskborsten mm. Vi har en finsk diskställshylla i skåpet ovanför diskbänken där vi lägger diskborsten mm och ställer förpackningar för avrinning.
https://www.hemmapraktikan.se/en-smart-uppfinning-vi-helt-missat/
 
Ja absolut, tänkte det fick bli nyckelhål som man lätt kan ta bort någon gång i veckan.
Nu har vi satt en dold låda i köket för att ha de tråkiga sakerna i men när man dyker på smarta lösningar så blir man lite exalterad, speciellt som du säger, när det annars är ett dåligt utnyttjat utrymme.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en finsk diskställshylla i skåpet ovanför diskbänken där vi lägger diskborsten mm och ställer förpackningar för avrinning.
[länk]
Blir man inte galen på vattendropparna som blir på diskbänken? Jag hade nog stört mig mer på det än på ett synligt diskställ.
 
BirgitS
-RB- -RB- skrev:
Blir man inte galen på vattendropparna som blir på diskbänken? Jag hade nog stört mig mer på det än på ett synligt diskställ.
Nej, de landar ju i en av diskhoarna. Men det är klart att vill man att diskhoarna ska vara torra då är det inte rätt val.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, de landar ju i en av diskhoarna. Men det är klart att vill man att diskhoarna ska vara torra då är det inte rätt val.
Ursäkta min okunnighet här men är det ett tråg i botten på skåpet så att vattnet rinner ut i ett hål och droppar ner i en ho? Eller är skåpet helt öppet undertill med bara ett galler som botten? Jag tycker att idén är intressant och vill veta hur det fungerar.
 
BirgitS
-RB- -RB- skrev:
Ursäkta min okunnighet här men är det ett tråg i botten på skåpet så att vattnet rinner ut i ett hål och droppar ner i en ho? Eller är skåpet helt öppet undertill med bara ett galler som botten? Jag tycker att idén är intressant och vill veta hur det fungerar.
I alla fall vårt är helt öppet undertill, så när som på en ram som håller ihop stommen.
Här är ett liknande där man ser konstruktionen bra: https://jennifersandstrom.se/2014/11/03/finlands-basta-uppfinning/
Från de yttersta centimeterna kan det droppa på själva bänkskivan eftersom hoarna är lite smalare än 77 cm.

Har en kompis som haft det så länge och då förstod jag inte alls nyttan med det, men när vi flyttade in här och hyllan redan fanns där så var vi ju tvungna att hitta på någon användning och nu uppskattar jag den väldigt.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.