Hej!

Vi har ett funkishus från 1938. Det har tidigare varit uppvärmt av oljepanna i källaren men nu kör vi fjärrvärme. Det har tidigare också varit en eldstad i "gillestugan" i källaren men den skall vi ta bort.

Skorstenen är ju nästintill oanvänd nu, endast lite ventilering går ut i den. Eventuellt vill vi kanske någon gång i framtiden ha en eldstad/kamin på bv, detta får man ta hänsyn till.

Min tanke var att använda den stora arean som skorstenen har till att dra vatten och el (vi skall totalrenovera huset). Skorstenen är ju mitt i huset så det borde vara smart att utgå från den. Även bra i källaren då både fjärrvärmeväxlare och elcentral sitter mycket nära skorstenen.

All el och allt vatten skall göras om från början har vi tänkt.

Vad tror ni, är detta en bra idé? Är det några regler som sätter käppar i hjulet om vi skall ta höjd för att ev. använda en kanal i skorstenen framöver till kamin på bv.?

Spontant tycker jag att om man bara isolerar väl så borde det vara OK? Givetvis får man ju ha ngn form av insatsrör för själva skorstensröret till framtida kaminen.
 
Gjorde ett exempel på hur det kan se ut. Fördelningen skall inte vara just så men själva huvudidén framgår (förhoppningsvis)..
 
  • skorsten.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Thomas.

Med yttermått 700x1200 så har du förmodligen åtta, eller mer troligt, sex kanaler i skorstenen. Varje kanal har förmodligen mått ca 12x12cm, kanske någon med mått 12x24.
Klättra upp på taket och titta ner i skorstenen, så ser du hur det ser ut.

En har ju tidigare varit till oljepannan och en till eldstaden i gillestugan.
En kanske används till köksfläkten?

Sedan är det ju ventilationen. I ett hus från -38 är det självdrag, om ingen har förändrat det senare. Det innebär att varm luft innifrån huset stiger upp genom skorstenen, så att ny luft dras in genom , i bästa fall, ventilationsöppningar, i sämsta fall genom diverse fönster och otätheter.

Jag tror att det första du bör göra är att kolla upp skorstenen ordentligt. Hur många kanaler finns det? Var startar de? Det kan mycket väl vara så att flera kanaler är igenmurade/igenrasade, efter reparationer/renoveringar för länge sedan.
Helst bör du ha en ventilationskanal från varje rum, speciellt från sovrum, om du skall fortsätta att ventilera med självdrag. Alla sovrum som ligger mot murstocken hade jag velat ha en ventilationskanal till. Friskluftsventiler i väggarna är för att få in friskluft, inte för att få ut gammal luft. Från källaren hade jag också velat ha minst en ventilationskanal, för att undvika fuktproblem.

Så, framtida eldstad, en kanal. Köksfläkt, en kanal. Två sovrum (exempel), två kanaler. Källaren en. Vardagsrummet, en (om den framtida eldstaden står i vardagsrummet, så kan du skippa denna). Det blir fem till sex. Då har du kanske noll till tre över. De borde man kunna använda till vatten och el, speciellt om du har kanalen till eldstaden bredvid köksfläkten, båda med insatsrör och isolering utanför röret. Sedan har du kanalerna för ventilation och längst bort har du vatten och el.

För att vara säker, så tycker jag du skall ringa sotaren. Det är han som skall godkänna rökkanalen, om du någon gång kopplar in en eldstad.

/ Fredrik
 
Jag tror inte att det är någon fördel med att göra så.
Ingenting blir enklare eller bättre än att göra nya schakt. Hur ska du t.ex fästa vattenledningsrören inne i skorstenen? Jag tror att det är enklare att i så fall ta upp ett hål till i bjälklagen nära skorstenen och bygga in sakerna i ett eget schakt bredvid skorstenen. Alla skarvar på vattenledningsrör måste ju vara möjliga att inspektera. Vad gäller vatten vill man ju gärna också isolera så att varmt och kallt inte blandas i onödan.

Vi har också ett 30-talshus och funderade på att lägga en huvudstam för el och ventilation bredvid skorstenen. Men på grund av avbalkningar i bjälklagen och öppen planlösning på bottenvåningen valde vi att göra ett par schakt på andra ställen istället.

I vår skorsten finns fyra ventilationskanaler och en för att elda i. Ventilationskanalerna kommer vi att fortsätta använda till ventliation.
 
Tornhill 2 skrev:
Hej Thomas.

En har ju tidigare varit till oljepannan och en till eldstaden i gillestugan.
En kanske används till köksfläkten?

Sedan är det ju ventilationen. I ett hus från -38 är det självdrag, om ingen har förändrat det senare. Det innebär att varm luft innifrån huset stiger upp genom skorstenen, så att ny luft dras in genom , i bästa fall, ventilationsöppningar, i sämsta fall genom diverse fönster och otätheter.

Jag tror att det första du bör göra är att kolla upp skorstenen ordentligt. Hur många kanaler finns det? Var startar de? Det kan mycket väl vara så att flera kanaler är igenmurade/igenrasade, efter reparationer/renoveringar för länge sedan.
Helst bör du ha en ventilationskanal från varje rum, speciellt från sovrum, om du skall fortsätta att ventilera med självdrag. Alla sovrum som ligger mot murstocken hade jag velat ha en ventilationskanal till. Friskluftsventiler i väggarna är för att få in friskluft, inte för att få ut gammal luft. Från källaren hade jag också velat ha minst en ventilationskanal, för att undvika fuktproblem.

Så, framtida eldstad, en kanal. Köksfläkt, en kanal. Två sovrum (exempel), två kanaler. Källaren en. Vardagsrummet, en (om den framtida eldstaden står i vardagsrummet, så kan du skippa denna). Det blir fem till sex. Då har du kanske noll till tre över. De borde man kunna använda till vatten och el, speciellt om du har kanalen till eldstaden bredvid köksfläkten, båda med insatsrör och isolering utanför röret. Sedan har du kanalerna för ventilation och längst bort har du vatten och el.

För att vara säker, så tycker jag du skall ringa sotaren. Det är han som skall godkänna rökkanalen, om du någon gång kopplar in en eldstad.

/ Fredrik
Köksfläkten går ej via skorstenen utan går närmaste väg från köket ut genom en ventil i en vägg. Dock funderar jag på att när vi renoverar köket byta så jag har fläkten på taket istället för att få det tyst i köket.

Mycket riktigt är det självdrag. Nästan alla ventiler är igensatta med isolering + täckta med väv/tapet. Dock inga problem, väldigt dragiga fönster står nu för mer än tillräckligt med tilluft känns det som :) Detta blir ju snart annorlunda då vi tilläggsisolerar fasaden + byter alla dörrar och fönster.

Är det verkligen så bra funktion i skorstenen nu när vi inte eldar längre? Hade vi öppnat upp ventilationskanalerna ser jag inte varför luften "hellre" skulle stiga ut genom ventilationskanal i skorstenen än ut genom ventilen. Dvs. varför luftflödet skulle bli in genom väggventil och ut genom ventil mot skorsten.

När jag var hemma och åt lunch idag stod jag och funderade lite på detta. Kanske skulle jag rivit hela skorstenen och byggt en ny, mer effektivt fördelad. Då kan jag ju förbereda för ett insatsrör till kamin som är kraftigt avgränsat från resten, ventilationsrör till alla rum som skall vara "anslutna" (om det är bästa sättet att sköta ventilationen dvs), vatten & el. Då kan jag även bygga en inspektionslucka så jag enkelt kommer åt skorstenen på varje plan, både för enkel installation och för framtida drift.

Jag ringde en sotare imorse och diskuterade lite. Vi skall ev. boka en tid till nästa vecka för att gå igenom det.
 
pinebar skrev:
Jag tror inte att det är någon fördel med att göra så.
Ingenting blir enklare eller bättre än att göra nya schakt. Hur ska du t.ex fästa vattenledningsrören inne i skorstenen? Jag tror att det är enklare att i så fall ta upp ett hål till i bjälklagen nära skorstenen och bygga in sakerna i ett eget schakt bredvid skorstenen. Alla skarvar på vattenledningsrör måste ju vara möjliga att inspektera. Vad gäller vatten vill man ju gärna också isolera så att varmt och kallt inte blandas i onödan.

Vi har också ett 30-talshus och funderade på att lägga en huvudstam för el och ventilation bredvid skorstenen. Men på grund av avbalkningar i bjälklagen och öppen planlösning på bottenvåningen valde vi att göra ett par schakt på andra ställen istället.

I vår skorsten finns fyra ventilationskanaler och en för att elda i. Ventilationskanalerna kommer vi att fortsätta använda till ventliation.
För att fästa allt hade jag tänkt ta upp hål i skorstenen på varje plan. Kanske som jag skrev i inlägg ovan gör jag om allt från början, då löser sig den punkten.

Jag tycker det verkar perfekt att ha skorstenen som utgångspunkt då alla rum mer eller mindre angränsar murstocken.

Undras om murstocken har en bärande funktion.. har den inte det är det ju inte superjobbigt att riva den och börja om från början.
 
  • Gilla
Huggmejsel
  • Laddar…
I ett hus från 1938 är min gissning att murstocken inte har någon bärande funktion. I äldre hus kan den mycket väl ha det.

Fördelen med ventilation via skorstenen är att du bara behöver en ventil i varje rum, nämligen för tilluft.
Skall du lösa det med bara ventiler behöver du en, högt placerad, för frånluft och en, lågt placerad, för tilluft. Alternativt får du börja titta på lösningar med forcerad ventilation, dvs olika sorters fläkt(system).

Sedan har du rätt, ventilationen via skorstenen fungerar mycket sämre nu när ni inte har någon oljepanna i källaren längre, som värmer upp murstocken.
Vid denna tiden på året fungerar den bra ändå, inneluften är typiskt 20o C och uteluften 10o. Varm luft stiger.. Men en varm sommardag, när du ändå hade eldat i oljepannan för varmvatten, så kan det vara 30o ute. Då slutar självdraget att fungera :(

/ Fredrik
 
Sedan har du problemet att skorstenskanaler är ganska trånga. Det kan bli bökigt att få in/ut/fästa/skarva el och vattenrör i dem. Å andra sidan har du en bra lösning vid vattenläckage, allt rinner ner i källaren, där du förhoppningsvis har en golvbrunn som tar hand om eländet.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Men en varm sommardag, när du ändå hade eldat i oljepannan för varmvatten, så kan det vara 30o ute. Då slutar självdraget att fungera :(

/ Fredrik

Men det gör ju inget, för då öppnar man ju bara fönstren.
 
Förutom dina eventuella problem med att du kanske behöver kanalerna för en fungerande ventilation, så finns det minst ett till, förläggning av elkablage i utrymme där du kan förvänta dig en förhöjd temperatur (om du tillför en framtida eldstad). Reglerna och dimensioneringen utgår normalt från en icke förhöjd temperatur vilket kan kräva annan dimensionering eller i värsta fall annat material.

Jag skulle inte välja att dra in el i en murstock, om del av den eventuellt ska användas som rökgång.

Jag skulle också titta på ett FTX-ventilationssystem (från och tilluft med värmeväxling) om tanken är en total renovering av ett hus, även om det tidigare fungerat med självdrag, speciellt när värmekällen som "drivit" självdraget är borta.
 
Kanske såhär:

Man river skorstenen sånär som på ett U bestående av en kortsida och vad jag nu behöver ha kvar på långsidorna för att ha tillräcklig bredd för att få plats med insatsrör. Murar upp ny kortsida mot den lilla återstoden av långsidorna. Kvar blir nu en skorsten på kanske 700x400 (mot 700x1200).

Vid sidan om / i anslutning till nya skorstenen bygger man ett schakt just bara avsett som stamkanal för vatten/el.

Gällande FTX så har vi nyligen installerat fjärrvärme och har ju definitivt för avsikt att helt förlita oss på vattenburen värme mha. element.

Jag tycker det låter bra med dubbla ventiler i alla rum som kräver ventilering istället.

Ventilation är jag inte alls bra på och det skall jag läsa på mer innan jag ens närmar mig ett beslut om hur jag skall göra på den punkten..
 
ThomasN skrev:
Kanske såhär:
Gällande FTX så har vi nyligen installerat fjärrvärme och har ju definitivt för avsikt att helt förlita oss på vattenburen värme mha. element.

Jag tycker det låter bra med dubbla ventiler i alla rum som kräver ventilering istället.

Ventilation är jag inte alls bra på och det skall jag läsa på mer innan jag ens närmar mig ett beslut om hur jag skall göra på den punkten..
Ett normalt FTX-system "förvärmer" bara den inkommande uteluften med värmen från den utgående "förbrukade gamla" luften. Det är ett energimässigt bra val, oavsett värmekälla.

(Det finns också mer avancerade alt såsom frånluftsvärmepumpar som du kanske tänkte på, men det blir knappast något bra val när du kör fjärrvärme).
 
norrbottenstorpet skrev:
Ett normalt FTX-system "förvärmer" bara den inkommande uteluften med värmen från den utgående "förbrukade gamla" luften. Det är ett energimässigt bra val, oavsett värmekälla.

(Det finns också mer avancerade alt såsom frånluftsvärmepumpar som du kanske tänkte på, men det blir knappast något bra val när du kör fjärrvärme).
Aha, ok. Då låter det intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.