Inatt rasade snön av vakuumrören och idag gav solen några grader solvärme på årets första dag-
//Bosse
 
Här i Umeå når inte solen över trätopparna och vi har inte haft någon blia som kunnat rensa något tak.
Jag tror jag har gjort rätt som eldar och bränner ström.

Protte
 
Mina vakuumrör hickar till och ger lite grann när solen vill visa sig. Installerade 60 rör i somras och just nu skulle det vara kul med en energimätare i anläggningen =)
 
Mina 60 rör ligger i 45 grader nästan i söder. Min energimätare har gått sönder genom att flödesgivaren gick sönder när cirkpumpen stannade pga strömavbrott en solig dag. När den fungerade så loggade jag flera soliga dagar och det visade sig att när solen stod högst så gav rören 5 kW.
 
Bosse_A

Nu ska jag provtrycka dig lite för att få dig att motivera varför du investerat i solfångare.

Jag har försökt få gehör för detta i min tråd om min panninstallation men de stora pojkarna bara sparkar på mig. ;)

Jag har solfångare idag och det är lexol 4:surprised:r. funkar bra men inte så stor del av säsongen.
Du verkar ha någon form av vakuumrör. Vilken tillverkare?
5 kW är ju riktigt bra. Tyvärr är det ju på sommaren när jag inte kommer att behöva de energimängderna.

Hur ser det ut resten av säsongen?
Jag ska ju ha vedpanna och då vore det ju skönt att helt slippa elda någon dag och kanske klara mig med att elda varannan dag istället för varje. Upplever du det som att det fungerar så för dig?

Tror att jag i alla fall ska investera i en solanläggning. Har ju slinga i tanken och jag har dragit ut rör genom väggen så det är bara pumpgrupp och solfångare kvar. Iofs den dyra biten men kanske den minst krångliga

Anders
 
Lindhult skrev:
Nu ska jag provtrycka dig lite för att få dig att motivera varför du investerat i solfångare.
Vi monterade solfångare 1980 när huset byggdes. Det var Sununit 1. Dessa fick vi gratis utbytta några år senare till Sununit 2. För 10 år sedan byttes de plana solfångarna ut mot Masdon vakuumrör.
Solfångarna har hela tiden jobbat mot en yttre värmeväxlare som tar kallt bottenvatten från tanken och sedan släpper in användbart vatten i toppen av tanken. Att använda den inbyggda sk solslingan i tanken är inte optimalt. Denna slinga ska istället användas som första slinga för tappvarmvattnet så att god skiktning behålls i tanken. Vår ackumulatortank är på 2.5 m3.
Vad gäller de plana solfångarna så gav de det önskade resultatet: att slippa elda på sommaren för tappvarmvattnet. Vakuumrören ger något mer effekt tidigare, men behövs värme i huset så förslår inte solvärmen.
Att jag startade denna tråden var mest ett kuriosa att solfångarna gick igång så tidigt tack vare några plusgrader så att snön gick av rören. Något tillskott till husets uppvärmning är det inte fråga om.
Nu finns billigare kinesiska vakuumrör som gör installationen mindre kostsam, men det är tveksamt om det ger någon energibesparing.
Vi har funnit att oavsett typ av solfångare kan de ge tappvarmvatten när ingen värme behövs i huset.
Sen är det en trevlig känsla att duscha i solvärmt vatten.
//Bosse
 
Där ser man.

Jag tror inte att man får räkna pengar allt för noga när man investerar i solfångare.
Det är bekvämlighet att slippa elda under "den varma säsongen" och sedan som du säger, nöjet att "slösa" varmvatten som solen värmt.

Om jag förstår dig rätt så hjälper inte vakuumrörsolfångaren till att värma tillräckligt för att minska eldningsbehovet nämnvärt. Kanske kan bli något mindre ilägg i pannan då?

Jag har tre slingor inne i en tekniktank.
Jag kommer att ta bottenvatten ifrån den och cirkulera till solfångarna i en krets.
Vi får se hur det funkar.

Tack för svar.
Anders.
 
Lindhult skrev:
Jag har tre slingor inne i en tekniktank.
Jag kommer att ta bottenvatten ifrån den och cirkulera till solfångarna i en krets.
Du har tre slingor och kommer att ta bottenvatten. Vad innebär detta? Var i tanken lägger du in det solvärmda vattnet som håller användbar temperatur?
//Bosse
 
Jag var visst en aning otydlig ser jag nu.

Jag har tre kopparslingor inne i tekniktanken.
En till solfångaren. Går ut i botten in strax över 1/3 från botten.
En till förvärmning av färskvarmvatten. Går in i botten och ut strax över 1/3 från botten.
En slutvärmning av färskvarmvatten. Går in 2/3 från botten och ut i toppen.

Ursäkta otydligheten men jag blev så entusiastisk.

/Anders
 
Lindhult skrev:
En till solfångaren. Går ut i botten in strax över 1/3 från botten.
Nu vet jag inte hur stor tank du har, men är det någorlunda storlek så kan du glömma den slingan. En yttre värmeväxlare är det enda riktiga om man vill ha bra varmvatten utan tillskottsvärme.
Jo jag vet att vanliga platta solfångare har bättre verkningsgrad när de får jobba mot en bottenslinga, men då bör du ha en elberedare i serie så att familjen inte klagar på vattentemperaturen om det inte varit så soligt.
En annan sak är att vakuumrör kräver en någorlunda stor tank om man reser bort några veckor en solig sommar. Annars måste man ordna någon form av nödkylning när tanken kokar.
//Bosse
 
Jag ska ha tekniktanken som är på 300 l och sedan ha slavtankar på 3,7 m3.
Men det är klart blir det strömavbrott så. Men å andra sidan har ju solkretsen inte snurrat heller då så då blir det ju ingen cirkulation.

Jag får nog snart ta o gräva ner mig i det.
 
Lindhult skrev:
Men det är klart blir det strömavbrott så. Men å andra sidan har ju solkretsen inte snurrat heller då så då blir det ju ingen cirkulation.
Jag har haft strömavbrott några gånger vid solsken. Då har temperaturen i vakuumrörens manifolder stigit till ett par hundra grader och isoleringen kring rören har smultit när cirkpumpen startat igen och då gick även flödesmätaren sönder. Trycket steg också så att övertrycksventilen löste och expansionskärlet tömdes.
Med de plana solfångarna hade jag aldrig liknande problem.
//Bosse
 
Det låter ju allvarligt.
Tur då att säkerhetsventilen funkade.
Får ta o fundera på vart jag sätter flödesmätaren alltså.
 
Lindhult, får man fråga vilken tekniktank du valt? Vi funderar på en som heter AR-3001 och som har 16 m solslinga. Vi har vedeldning och 1500 liters ackumulatortank utan beredare. Om vi skaffar solfångare så tänkte vi behålla den lilla elberedare vi redan har som Bosse_A tipsar om.
 
Jag har byggt en egen.

Den är köpt från Sol o energiteknik i Husqvarna.

300 liters tank:

- 1 st 300 liter naken acktank: 1 st 15 m tappvarmvatten slinga i toppen, 1 st 9.5 m förvärmningsslinga i botten, 1 st 15 m Solvärmeslinga.

- 1 st R25 anslutning 50 mm under toppflänsen

- 1 st R15 anslutning 50 mm under föregående studs

- 1 st Elpatronstuds under toppslingan

- 1 st R15 anslutning 50 mm under föregående studs

- 1 st R25 anslutning 100 mm under föregående studs

- 1 st R15 anslutning 50 mm under föregående studs

- 1 st R15 anslutning 50 mm så nära bottenflänsen som möjligt

- 1 st R25 anslutning 50 mm över föregående studs

- 1 st R15 anslutning 50 mm över föregående studs

OBS: Studsarnas längd önskas till 150 mm. Slingornas utstick önskas till 150 mm

De gör tanken som du vill ha den under vissa förutsättningar i alla fall.

Anders.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.