Hej alla ni!

Då jag tidigare krupit runt i min husgrund och upptäckt att mer eller mindre all blindbotten är fuktskadad, reglar och syll lika så, har jag beslutat mig för att ta fram tigersågen och en kofot och riva ner allt golv i mitt kök.

Det passar bra då jag även måste gräva ur ca. 15 cm illaluktande jord ut ur grunden.

Jag såg igår att det började växa små vita tussar i grunden och jag vill absolut avstanna denna blomning. I och med att jag bryter upp golvet så kommer hela grunden att ventileras. Min tanke är även att ställa in en kraftig avfuktare och en byggfläkt som ska få jobba hela veckan.

Är det något mer ni tycker att jag ska tänka på... risker... tekniska erfarenheter... eller andra spontana reaktioner tas tacksamt emot...



Jag kan tillägga att vi inte bor i huset och att renoveringsarbetet ska få ta till det att vinter månaderna tar vid...

Jag bifogar några bilder:

012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket... med golv.

029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

River ut det gamla köket, flyttar vitvaror.

028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett litet, litet "hööl" ner till den extremt äckliga krypgrunden

027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan jag kröp ner i grunden valde jag att ta det säkra före det osäkra
 
Redigerat:
Det är inte så stor mening att sätta in avfuktare en vecka och sedan riva upp golvet.
Du bör nog fråga dej varför det är fuktigt och åtgärda detta först.

Hur ser det ut i övriga krypgrunden ?
Är dräneringen okej ?
Bör du satsa på en krypgrundsavfuktare ?
Måste syllen bytas ?
Vad är det för typ av mögel ?

Tyvärr finns det många frågor du själv måste svara på först innan du river upp golvet.
 
Dräneringen är riktigt kass... Blålera och fin sand har täppt till dräneringen sedan många år tillbaka... grävde några provhål igår... (se bild) Det låg en fin blålerkaka över dräneringsröret som för övrigt låg placerad över grundsockeln.

Tanken är att bryta upp golvet redan idag och direkt därefter låta grunden ventilera ut i en vecka. Det är under denna vecka som jag tänkte låta både byggfläkt och avfuktare gå på högvarv. Jag passar då på att gräva ut grunden och fylla på med tvättat grus...


Inget kapillärbrytande här inte...

031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu när du bryter upp golvet så gjut en platta med golvvärme istället. Vi gjorde så och ångrar inte en sekund det valet.
Mer arbete.....eller egentligen inte...känns bara så tror jag.
Makadam, frigolit och betong. sen spackla det om du inte är noggrann.
Många ton massor att leka med men det finna fina hjälpmedel att hyra.
 
Då var det klart... Min tanke är att två avfuktare får stå på under nätterna och fönstren ställs på vid gavel under dagarna...

Allt, jag menar allt var ruttet... Jag har minst sex meter syll att byta... + att jag måste bryta ner golvet under toaletten

ImageUploadedByByggahus.se1368390448.900054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1368390481.192108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1368390493.948697.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1368390465.021166.jpg
Vill du ha nytta av avfuktaren under den korta perioden nu, så behöver du en kraftigare modell.

Kolla med ditt försäkringsbolag om de har något avtal du kan hänga på.
Kostar runt 130:-/dygn ex moms på hyrfirmorna annars.
 
Jag har nu kört med två "vanliga" avfuktare plus en byggfläkt och jag upplever redan, efter två dagar, att luften är bra mycket torrare... Men jag får se, skulle jag behöva ytterligare kraft så får jag göra som du föreslår Corre.
 
Redigerat:
Avjämna med makadam, på med cellplast, armera, golvvärmeslang och betongbil! :)
 
alex86 skrev:
Avjämna med makadam, på med cellplast, armera, golvvärmeslang och betongbil! :)
Låter dyrt... Och jag tror mer på en riktigt gjord krypgrund på gamla hus. Jag kommer även göra en krypgrund under tillbyggnaden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.