Hej, jag har sökt och sökt på detta forum och på andra ställen runt om på nätet och man hittar hur mycket information som helst angående hur man skall hantera källare vid renoveringar och ändå är det jättesvårt att skapa sig en vettig och samlad bild över det :surprised: Jag hade uppskattat att få lite tips och trix på vägen i mitt specifika fall!

Jag har ganska nyligen köpt mig en 1,5plans villa med kallkällare. Idag finns det i stort sett ett pannrum, sovrum, tvättstuga, duschrum samt sammankopplande korridorer i källaren. 2 element reglerar värmen i duschrummet och sovrummet samt spillvärme i pannrummet naturligtvis.

Huset är högst sannolikt i huvudsak grundlagt på sprängstensfyllning, dränering (eller åtminstone dess ev. funktion) är oklar, på sina ställen har jag lite fuktpåslag i källarväggarna (främst i hörnen). Det finns ingen utvändig isolering på källarväggarna.

Nu till mina tankar och idéer...

Jag avser att inledningsvis renovera tvättstuga och duschrum för ökad komfort och då innebär ju det naturligtvis att jag vill ha en högre temperatur i dessa rum. Väggarna kommer jag inte i nuläget att kunna isolera utifrån, i samband med en framtida planerad tillbyggnad så tänkte jag dränera och isolera dessa (ligger dock en bit fram i tiden).

Golven däremot skulle jag vilja lägga nya ytskikt på och då är det klinkers som jag avser att lägga. Nu till den huvudsakliga frågan då, för att minska kylan från golvet hur bör jag göra då?

1: Kan jag lägga någon slags isolerande material på befintligt golv och sedan gjuta på ett nytt golv ovanpå för att sedan lägga klinkers?
2: Måste jag bila bort befintligt golv, lägga markisolering och därefter gjuta nytt och lägga klinkers?

Genom att bara isolera, kommer jag att få upp temperaturen märkvärt eller bör jag dra någon slags golvvärme? Min nuvarande tanke är att inte lägga vattenburen golvvärme på huvudytorna utan kanske att enbart lägga en golvslinga i duschrummet för ökad komfort.
 
Fuktvandring och värme i en källare hänger ihop, så man måste fundera ordentligt hur eventuella åtgärder påverkar annat.

Du kan lägga isolering på befintliga golv (om du har takhöjd tillräckligt) och sedan gjuta nytt och modernt på detta, gärna med golvvärme. MEN det innebär att den fukt som vandrar underifrån och ventileras bort från dina golv i dagsläget kanske då hindras av isoleringslagret (till viss del iaf) och vandrar istället upp i väggarna där fukten kanske kommer närmare organiskt material i våningen ovanför (gissning).

Den rätta vägen är att först åtgärda dränering sedan utvändig isolering, därefter kan du formodligen vidta ytskiktsrenovering i källaren.
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…
Men borde det inte finnas något isolerande material som fortsatt medger en fuktvandring uppgenom golvet tro?
 
Du skriver att fuktpåslagen är värst i ytterhörnen, har du kontrollerat hur takavrinningen (stuprören) fungerar? Även om de går ner i ett rör i backen så kan ju dessa blivit skadade, gliditi isär i någon skarv, blivit igensatta (eller helt enkelt sluta i ingenting), så att du får onödigt mycket fukttryck ner mot hörnen.
 
JothaR skrev:
Men borde det inte finnas något isolerande material som fortsatt medger en fuktvandring uppgenom golvet tro?
EPS Cement kanske.
 
Lägg ut något på golvet, plast eller kartong och efter en tid kollar du om sweet de är fuktiga.

Hur lång tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.