Hejsan,

Är lite inne på att skaffa en sommarstuga. Var och kollade på den härom dagen och den var supermysig. En del jobb att göra bara, så jag kommer troligen att bli en frekvent användare av detta forum ;-)

Nu till min fråga. Stugan är idag målad i Falu rödfärg. Jag vill måla om den så att den blir vit. Är det möjligt? Hur gör man isåfall? Massa grundfärg och sedan ett antal lager vitfärg, eller ska jag bara glömma det direkt?

Tacksam för tips och feedback

hls Stefan
 
Det finns ingen färg som är riktigt bra att använda för att måla över slamfärg. Jag har på ett par ställen läst att det enda som kan fungera någorlunda bra är linoljefärg.
 
Hej igen,

Visst kan jag tänka mig stugan grå. Grått med vita knutar kan bli hur fint som helst. Vad är det då för slags färg man ska köpa? Vad finns det för fabrikanter av färgen, vilken mängd, hur mycket grundfärg osv bör man använda för att få ett tillfredsställande slutresultat?

hls Stefan
 
Hmm... Jag har just betalat dyrt för att komma över vit slamfärg så påståendet

harrys skrev:
Visserligen finns det vit slamfärg, men den blir så snabbt ful att det knappast är lönt att använda den kulören.
gör mig lite orolig. Nu är det dock målning av tidigare obehandlat virke det handlar om i mitt fall. Hur har du kommit fram till detta harrys (Tomas)?
 
Själv har jag letat efter gul slamfärg. Den Som Falu rödfärg har, Falu Ockra, beskriver de på sin hemsida, http://www.falurodfarg.com/ så här:

Ljusa slamfärger kräver tätare underhåll än mörka. Därför rekommenderas ockran främst till mindre detaljer eller att blandas i de andra kulörerna.

Dessutom har jag sett Falu Ockra uppmålad på en mindre provbit och den var i mitt tycke inte ens snygg.

Men jag var i Göteborg nyligen och passade på att besöka Claessons Trätjära http://www.claessons.com/ som bl. a. säljer slamfärg från Hörle Bruk (http://www.bruksbalken.se/) med både vit, gul, grå, blå och gröna nyanser, alla ljusa och fina (förutom den röda, som också är fin, fast inte lika ljus). När jag frågade om hållbarheten, sade de att de inte hade hört något om att den gula skulle vara sämre än den vanliga röda. (Jag frågade inte óm den vita.)
I deras papper från Hörle Bruk om slamfärgen står också att alla färgnyanser har samma egenskaper.

Det skulle vara intressant att höra från någon som har använt Hörle Bruks slamfärg.

Om vi till slut väljer att måla huset gult och inte rött, så kommer vi att välja den gula från Hörle Bruk.

/EB

PS Linisoleringen Claessons också har vill jag också ha :-* men den är dyr :'(
 
Eftersom jag redan införskaffat den vita färgen från Hörle Bruk tänker jag använda den som den är. Får väl se vad utfallet blir angående utseende och kommande underhåll. Ska måla nu i veckan om det bara blir uppehåll :)
 
Man får bort en hel del falurött med högtryckstvätt...
:)

 
Jag har målat fönsterinramning och knutar på en lekstuga med UUlas vita slamfärg (bruten med 5 gram grönjordspigment per liter färg) med gott resultat. Det har nu gått två år sedan målningen och det ser fortfarande fint ut.

En intressant detalj med färgen var att den, enligt målningsbeskrivningen, var ommålningsbar först efter 1 år.

Till "nbt"
Håll dig till slamfärg om du kan och använd INTE plastfärg. Du kommer att tacka mig vid nästa ommålning.
Koka gärna själv, det blir billigt och är absolut inte svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.