Hej, jag funderar på hur synligt eller hur osynligt id numret får vara på bilen. Den har gått igenom alla besiktningar hittills men nu börjar det synas lite dåligt.. Vilken nivå brukar besiktningen ligga på för att den skall gå igenom..?

Numret skall vara 1FMEU17L83LA05283, det är på en Ford Expedition 2004...



En Ford Expeditions fordonsserienummer delvis täckt av smuts och rost under bilens kaross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet fordons-id-nummer som är svårt att skilja ut på en Ford Expedition 2004.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårläst fordons-ID-nummer ingraverat på ett smutsigt Ford Expedition chassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet fordonsidentifikationsnummer (VIN) på en Ford Expedition 2004, delvis oläsligt på en smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hela nummret ska kunna läsas, kan du tyda alla alla siffror så ska det inte vara problem
 
Är det där verkligen det enda stället du har ditt VIN-nummer?
Brukar väl finnas på lite mer lättåtkomliga ställen med?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
kan hända att det sitter på en bricka under huven också, men när det inte är instansat så räknas den inte tror jag.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Eftersom det är en bil med ram så måste det vara läsbart, du kan få en verkstad att stansa i eller få det stansat på annat ställe medans det är läsbart och få intyg och få det på bilprovningen att det är flyttat.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
SBP brukar spraya rostskyddsmedel efter de läst numret . Frågade en gång om jag kunde stansa nytt nummer på en plattjärnsbit och svetsa på ramen men det var inte ok. Men som Lutte skriver så finns det företag som stansar in nytt med intyg. Men flera jag känner har stansat in nummer själva också.
 
Jag stansade in nummer själv i punktform med en körnare, det blev godkänt. Jag skrev ut ramnummeret från datorn, det finns ett krav på sifferstorleken, minns inte vad det är. Sen tapade jag upp papperslappen med ramnumret på ramen och gjorde en massa små prickar med körnaren.
 
Men det där numret har ju nån krafsat dit själv. Sen brukar numret sitta inne i motorrummet och inte på nån balk under bilen.
 
De där är 4mm, jag tror kravet är minst 5mm.
 
Fast har inte alla jänkare sedan minst 40-50 år VIN-numret på en bricka strax innanför vindrutan?
Liksom alla andra bilar sedan minst 20 år.
Eller gäller inte detta på en rambyggd bil?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det finns väl stannat också?
 
På min hilux kollar dom på ramen, det är för att veta att både kaross och ram hör ihop.

Antar det har med stölder av bilar att göra.
 
Numret ska sitta på chassit. Det är ju samma sak som karossen på de flesta bilarna. Men du kan byta kaross utan problem.
 
RoTe
Cruzze Cruzze skrev:
Men det där numret har ju nån krafsat dit själv. Sen brukar numret sitta inne i motorrummet och inte på nån balk under bilen.
Nej skilj på rambyggd bil och självbärande kaross. I Sverige sitter identiteten i ramen på bilar men i bl.a. USA sitter identiteten i karossen. Därför måste vi i Sverige hålla på att stansa in VINnr i ramen och som vi alla vet är ramen extremt utsatt för rost.

Alla självutnämnda experter i tråden vänligen läs: https://besikta.se/globalassets/dok...kund-om-skadat-saknat-chassinummer-180528.pdf

Jag tänker inte säga hur TS ska göra men här finns några tips: https://www.flashback.org/sp72545894
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.