Dessa är tänkt om du har en luftspalt under yttertaket. Så har du ingen luftspalt så gör de ingen nytta hos dig.
 
Ja, jag har luftspalt dvs, innertak, isolering,masonit, luftspalt, råspont, takpannor.
 
Vi har inte heller ventilerad takfot. I samband med takomläggning förra året så satte snickarna in såna. Det blev en mellan varje takstol och på varje sida av taket. Har funderat efteråt hur de satte dit dem med tanke på tätning. Det är nog bra att täta ordentligt med takmassa eller liknande. Kan ju läcka in om nån takpanna går sönder annars.
 
mikaelbe skrev:
Vi har inte heller ventilerad takfot. I samband med takomläggning förra året så satte snickarna in såna. Det blev en mellan varje takstol och på varje sida av taket. Har funderat efteråt hur de satte dit dem med tanke på tätning. Det är nog bra att täta ordentligt med takmassa eller liknande. Kan ju läcka in om nån takpanna går sönder annars.

Vad det gäller tätning så sätter man ett snitt i u-pappen och sticker upp toppen på mögelstoppern under pappen, på så sätt rinner vattnet över konstruktionen vid ett läckage.

vad gäller luftningen så tolkar jag det som om det bara är själva takfoten som är tät och då funkar dessa utmärkt om du sätter en vid takfoten och en vid nocken per fack och sida.
 
Jo, det är snitt i pappen som gäller och hoppas på att våra snickare gjorde så. Skall väl kika på det nån dag. Dock kan det ju, om det som i vårt fall ha gått väldigt lång tid sen förra omläggningen, bli så dåligt med pappen att den lossnar och då kan det rinna in i glipan mellan ventilationsdonet och taket. Å andra sidan så rinner det ju in mellan läkten på andra ställen om det är så dålig papp. Tänkte bara att skall man vara extra säker kan det vara bra att även lägga massa mellan donet och läkten.
 
  • Gilla
Honken84
  • Laddar…
daniel_borg skrev:
Ja, jag har luftspalt dvs, innertak, isolering,masonit, luftspalt, råspont, takpannor.
Om du har en luftspalt så kan du enkelt skaffa dig takfotsventilation. Fast om du väljer mögelstopper så ska du sätt en uppe nära vid nocken och en nere nära takfoten. Gör detta mellan varje taktsol på båda sidor taket så får du en god ventilation.
 
Jag menade mögelstopper när jag pratade om ventilationsdon. Hos oss är det bara en ganska så mitt i mellan nock och fot mellan varje takstol, egentligen skall det vara två. Vi hade inga problem med mögel eller annat utan det var bara ett sätt att få lite bättre ventilation.
 
Det här gäller visserligen ett nytt väldigt välisolerat hus:
...
Mögelstopper ger ett onödigt stort luftombyte plus att det ofta kommer in yrsnö genom ventilationshålen.
...
Svar av: Johan Hedström
[länk]
 
Det är väl generellt bättre att det är ventilerat så att eventuell fukt kan komma ut än att stänga inne eventuell fukt. Jämför med luftspalt i väggar mm. Sen skall man väl i och för sig se till att inte fukt kan komma nerifrån huset upp genom innertaket. Har man skorsten så blir det varmare och det minskar den relativa fuktigheten. Man får se på varje fall om och i så fall vilka åtgärder som behöver göras.
 
lastkaj skrev:
Dessa är tänkt om du har en luftspalt under yttertaket. Så har du ingen luftspalt så gör de ingen nytta hos dig.
Hur ser jag enklast om jag har luftspalt under yttertaket? Är ju inte så lätt att se det vid takfoten?
 
Har du tegel- eller betongpannor så ligger de på bär- och ströläkt som är fastspikade på t ex ett underlag av råspont med papp på. Mellanrummet mellan pannorna och takpappen är en luftspalt. Lyft bara en takpanna så ser du hur det ser ut.
 
Ja, det är en luftspalt. Fast nu är det inte den luftspalten som åsyftas i det här fallet.
 
OK, det är en luftspalt mellan masonit och råspont. Det var inte riktigt meningen att "kidnappa" daniel_borgs tråd. Inser nu att det är helt olika fall.
 
A
Jag håller själv på att byta tak och har därför snackat med många inom branschen och även läst en hel del sidor på nätet om luftad vind / oluftad vind. Jag vill vara helt säker på att få det bästa till mitt hus.
Främst snickare som jag pratat med tycker att mögelstoppern är jättebra.
Flera andra, arkitekter, återförsäljare för olika byggsystem, lokala brädgården, som jag har pratat med kallar Mögelstoppern för mögelaccelerator eftersom man ökar luftflödet av fuktig luft in på vinden.
Mögelproblemet uppstår ju genom att fukten i luften kondenserar på undersidan av råsponten. Har man då mycket ventilation så drar man in ännu mer fuktig luft.
Själv ville jag bygga min vind helt lufttät. Då kan det inte komma in någon ny fukt som ställer till problem. Fukten i byggmaterialen diffunderar ut genom en diffusionsöppen duk istället för råspont.
Nu är mitt hus gammalt och en kille på Mataki avrådde mig från att bygga en tät vind eftersom jag inte kan få det tillräckligt lufttätt från huset upp till vinden.
Istället kommer jag att ta bort takfotsventilationen, spruta cellulosaisolering, montera 1-2 gavelventiler/gavel samt lägga cellplast ovanpå råsponten för att undvika kondenseringen på undersidan av råsponten. Systemet hittade jag på Thermisols hemsida. Ovanpå cellplasten lägger jag strö/bärläkt och sedan betongpannor.
Detta systemet skall tydligen vara ganska vanligt utomlands.
En person jag pratat med sa att takfotsventilationen finns "nästan" bara i sverige. Det är enligt honom mycket ovanligt med det nere på kontinenten.

Googla om tak så kommer du att hitta mycket information i ämnet.



Mvh P-M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.