Jag köpte en kamin från Lakkapääs webshop. Billig och liten, perfekt för vår lilla enkla stuga. Jag kollade utsläppen med kommunen och allt verkade vara frid och fröjd. Det fanns ingen ritning eller bild på hur den ser ut på insidan.
Lät hantverkare installera den med ett isolerat rökrör och skorsten. Sen kommer skorstensfejaren och han godkänner den inte för det sitter en metallplåt fastsvetsad i taket av kaminen. Röken tar sig ut men det går inte att dammsuga inifrån, sotar man utifrån fastnar allting på plåten och det går öht inte att rengöra spjället.
Lakkapää vägrar bemöta mig då jag bett dem om hjälp med en lösning (typ en rördel som passar med sotlucka på) och menar att de sålt hundratals till Sverige utan klagomål.

Någon som varit med om något liknande? Tips på universala sotluckor? Hur borrar man bäst i rostfritt stål (övergången där hålet skulle sitta)?

Överväger ARN. Vill ju gärna påverka dem att åtminstone lägga till i text att ”extern sotlucka krävs” t ex. Så inte fler åker på detta.
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Kaminen är en Ainola och skorstenen Harvia.

Och jag har letat igenom varje vrå av internet för att hitta insats/sotlucka/övergång osv men ej hittat diameter 120/115 tyvärr.

Demmpa Demmpa skrev:
Bilder brukar underlätta.

Var skorstenen också köpt från samma företag?

Det finns lösa sotluckor, rökrörsbitar med sotlucka,
Här är några exempel,
[länk]
 
  • Svart skorstensrör med silverfärgad adapter på en vedspis mot en ljusgrön vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad termos med svart lock står på mörkt bord, reflekterande yta, otydlig spegelbild, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En specialdel skulle inte vara svår att svetsa ihop av skrot. Om man inte bygger om den som finns.

Finns det någon mindre metallverkstad i trakten?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
En specialdel skulle inte vara svår att svetsa ihop av skrot. Om man inte bygger om den som finns.

Finns det någon mindre metallverkstad i trakten?
👍
Nu har faktiskt Lakkapää gått med på att bekosta reservdelen och jag hittat en kamin/skostensfirma som ska göra den.
Ingen dyr historia men bökigt. Vi köpte ju vad vi fick uppgift om var nyckelfärdigt och lät installera. Nu har det tagit tid, jag måste upp på taket och koppla loss skorstenen, sotaren måste komma igen osv.
Vi hoppas att de skriver på hemsidan nåt i stil med att ”i Sverige kan det krävas anslutning till rökrör m sotlucka”:
 
Westanius Westanius skrev:
Jag köpte en kamin från Lakkapääs webshop. Billig och liten, perfekt för vår lilla enkla stuga. Jag kollade utsläppen med kommunen och allt verkade vara frid och fröjd. Det fanns ingen ritning eller bild på hur den ser ut på insidan.
Lät hantverkare installera den med ett isolerat rökrör och skorsten. Sen kommer skorstensfejaren och han godkänner den inte för det sitter en metallplåt fastsvetsad i taket av kaminen. Röken tar sig ut men det går inte att dammsuga inifrån, sotar man utifrån fastnar allting på plåten och det går öht inte att rengöra spjället.
Lakkapää vägrar bemöta mig då jag bett dem om hjälp med en lösning (typ en rördel som passar med sotlucka på) och menar att de sålt hundratals till Sverige utan klagomål.

Någon som varit med om något liknande? Tips på universala sotluckor? Hur borrar man bäst i rostfritt stål (övergången där hålet skulle sitta)?

Överväger ARN. Vill ju gärna påverka dem att åtminstone lägga till i text att ”extern sotlucka krävs” t ex. Så inte fler åker på detta.
Hej! Hur ser det ut inuti kaminen? Köpte en lättspis men på den sitter det ingen metallplatta i taket.
Däremot kom det med en stålplatta som låg löst i ugnen. Hur satt din platta monterad? Har du bilder på insidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.