Hej.

Kommer så fort det blir varmt ute att installera en ny kamin. Det innebär att riva en uppmurad yttervägg och regla om, därav att det bör vara varmt ute.

Det är ett litet hus och platsen där den gamla kaminen står är inte optimal, men med tanke på skorsten och rummets utseende ändå den enda möjliga platsen. Det inte optimala ligger i att kylskåpet står knappt en meter ifrån kaminen idag.

Min tanke är att sätta upp en skiljevägg mellan kamin och kylskåp. Risken är att jag då kommer innanför den tillåtna gränsen för avstånd till brännbart material (50 cm med den nya kaminen).

Min fundering är om jag kan bygga en icke brännbar vägg genom stålreglar och mineritskivor på båda sidorna? Ska det vara isolering i eller luftspallt? Jag tänkte inte bygga väggen upp till tak, ska man då täcka "toppen" eller låta den vara öppen? Blir väl en jäkla massa damm i väggen med tiden om man låter det vara öppet. Väggen kommer troligen att hämna nära det minsta tillåtna avståndet, men man vill ju inte stå där och sotar´n ger det ett icke godkänt.

Tacksam för synpunkter.
 
Eller varför inte välja en kamin som får stå 10 cm från brännbart..?
 
De flesta kaminer vi är intresserade av kräver minst 50 avstånd på sidorna. Om jag uttryckte mig slarvigt så ska väggen byggas bredvid kaminen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.