Hej,
jag har en hantverkare som jag är jättenöjd med, han har monterat och kaklat köket.
Vad tar jag för risker med att låta honom kakla mitt badrum när han inte är behörig för våtrum?
 
1. Han vet inte hur man gör.
2. Han har inga försäkringar som täcker ev fel.

 
MathiasS skrev:
1. Han vet inte hur man gör.
Hur vet du det? Han kan väl mycket väl veta hur man gör utan att vara certifierad?
 
ställ några frågor till honom så lär du snart få veta om han kan badrum eller inte.

svaren hittar du ju här på forumet förhoppningsvis. :)

 
Konsulten skrev:
Hur vet du det? Han kan väl mycket väl veta hur man gör utan att vara certifierad?

frågade du inte efter riskerna? ;)
 
Konsulten skrev:
Hur vet du det? Han kan väl mycket väl veta hur man gör utan att vara certifierad?
Jag vet inte ett jota om denna hantverkare.

Frågan ställdes vad man tog för RISKER, inte vad denna hantverkare ifråga hade för kvalifikationer.
 
MathiasS skrev:
Jag vet inte ett jota om denna hantverkare.

Frågan ställdes vad man tog för RISKER, inte vad denna hantverkare ifråga hade för kvalifikationer.
Klåpare kan man få vare sig man väljer en certifierad plattsättare eller inte. ;)
 
Konsulten skrev:
Klåpare kan man få vare sig man väljer en certifierad plattsättare eller inte. ;)
Jepp.
 
ikeahantverkaren skrev:
ställ några frågor till honom så lär du snart få veta om han kan badrum eller inte.

svaren hittar du ju här på forumet förhoppningsvis. :)

håller med ovanstående... är du nöjd med hantverkaren och du har känt honom på pulsen så ställ lite frågor om hur han tänker sig fuktspärra runt golvbrunnen, vad han ska välja för material ect... man behöver inte vara professor för att kunna fuktsäkra ett badrum...
 
Kolla upp om din hemförsökring täcker vattenskador om våtrummet gjorts av någon som inte är auktoriserad. Vår gör det inte.

Desto viktigare att hantverkarens försäkring täcker ev. skadorna alltså.

Annars håller jag med om att auktorisering inte behöver betyda att man är duktig, nödvändigtvis, eller att en som inte är auktoriserad kan vara duktig. Däremot bör en som är auktoriserad ha något humm om vad som är korrekt medan den som inte är auktoriserad kan vara precis hur okunnig som helst.

Det är större risker med våtrum på övervåningar, kan man också ta in i bedömningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.