Hej!
Tog bort en innervägg i lägenheten på första våningen. Den bestod av slaggsten och puts, totalt 9cm bred. Enligt ritningarna ansågs den vara icke bärande och den satte sig ca 1mm efter rivningen, är det ok? Jag behöll en den av väggen (blå markering) och rev resten. Huset är byggt 1939.
 
  • Ritning av lägenhet med markerad del av en innervägg i blått som har bibehållits efter rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att säga med någon rimlig säkerhet utan att först se armeringsritningarna för bjälklaget ovanför.
 
J justusandersson skrev:
Det går inte att säga med någon rimlig säkerhet utan att först se armeringsritningarna för bjälklaget ovanför.
Tack för svar. Hur kan man ta fram sådana ritningar?
 
De bör finnas i kommunens arkiv. Eftersom byggåret är 1939 kan man dock inte vara helt säker. Störst chans i de gamla städerna.
 
Hittade dessa 3 bilder, hjälper de något? Grön markering är min lägenhet och röd är delen av väggen som är borttagen. På bild två är min lägenhet på den första våningen.
 
  • Ritning med en lägenhet markerad i grönt och borttagen väggdel i rött på byggnadens första våning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning med markerad lägenhet omgiven av grön linje och en borttagen väggdel markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhetsplan där en lägenhet är markerad med grönt och en borttagen väggdel är markerad med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, de är ju läsbara och förklarar sammanhanget, vilket är ett plus. Men de räcker inte. Det behövs en armeringsritning. Jag tror visserligen inte att den aktuella väggen är bärande, men det går inte att utesluta det bara med hjälp av dessa ritningar.
 
Tack för ditt engagemang! Hittade en sista bild i stadsarkivet. Grön är min lägenhet och röd är där väggen stod.
 
  • Sektionsritning av byggnad, med gröna markeringar runt en lägenhet och röd där en vägg funnits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritninen är klargörande på så sätt att den visar att huset har träbjälklag. Detta var ovanligt i flerbotadshus 1939. Men det kastar inte mycket ljus över din vägg. Möjligen har sannolikheten för att väggen är bärande ökat. Då är det ingen armeringsritning utan en konstruktionsritning som du behöver hitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.