Q
Hej, strax går vagnskadeförsäkringen ut på bilen och fick ett nytt erbjudande för en helförsäkring . Då det var ganska dyrt så böja jag kolla runt lite och hittade att Ica kan erbjuda en likvärdig försäkring för nästan halva pengen.

Någon nackdel med att ha Ica istället för ett traditionellt som IF?
 
Jag har haft ica i flera år, men samtidigt inte haft någon skada heller :crysmile:. Om du läser igenom villkoren för försäkringen och förstår och känner dig nöjd med det är det väl bara att köra på. Själv brukar jag till 95% teckna mina försäkringar hos dem som kan ge bästa pris till villkor jag kan godta.
 
Q
dof dof skrev:
Jag har haft ica i flera år, men samtidigt inte haft någon skada heller :crysmile:. Om du läser igenom villkoren för försäkringen och förstår och känner dig nöjd med det är det väl bara att köra på. Själv brukar jag till 95% teckna mina försäkringar hos dem som kan ge bästa pris till villkor jag kan godta.
Ja jag har väl egentligen inte haft någon erfarenhet av skador av de vanliga bolagen heller, sambon backade in i en bil en gång men då tog inte vår bil skada så där var de inget tjafs.
Fanns lite blandade omdömmen på nätet, det som var negativt var att de var svåra att få tag i, men men får ta sånna omdömmen med nypa salt om de inte är för många. Tror det är vanligare att folk skriver omdömme om det är negativt än om man är nöjd.
Men jag tar väl och testar dem det är ju ändå 2500kr att spara på det och lägre självrisk.
 
IF brukar enligt min uppfattning vara ett av dom dyrare bolagen utan att vara ett av dom bästa.
Kör det mesta på länsförsäkringar, inte det billigaste, men vet att dom aldrig har krånglat oavsett om det gäller skador på bil, traktor och villa.
Sen får man ju återbäring varje år. Blev strax över 6000kr tillbaka i år.
 
  • Gilla
amatörens
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
IF brukar enligt min uppfattning vara ett av dom dyrare bolagen utan att vara ett av dom bästa.
Kör det mesta på länsförsäkringar, inte det billigaste, men vet att dom aldrig har krånglat oavsett om det gäller skador på bil, traktor och villa.
Sen får man ju återbäring varje år. Blev strax över 6000kr tillbaka i år.
6K!!=`?
hurihelvete mkt betalar du inte in/år då?..

jag har fastighet och lite bös där på ca 13500 och får tillbaka 700kr typ...
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
@TS glöm inte skaffa stammis då, då får du lite tillbaka till...
 
M MagicFingers skrev:
6K!!=`?
hurihelvete mkt betalar du inte in/år då?..

jag har fastighet och lite bös där på ca 13500 och får tillbaka 700kr typ...
Grovt räknat ca 30000/år.
Så ca 20% i återbäring.
Kanske är skillnad på vart i landet man bor?
 
Ica har helt normala villkor och har varit aggressiva på priset för bilförsäkringar de senaste två åren. Kör på.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
Ica har helt normala villkor och har varit aggressiva på priset för bilförsäkringar de senaste två åren. Kör på.
Jag kollade de på ena bilen. Förra året och jäklar vad aggresiva de var. Priset för endast trafik var klart över helförsäkring hos några av de stora (Länsförsäkringar, TryggHansa etc), tack men nej tack. :cool: en högst normal vil ocksp som det går 13 på dussinet av.

Jag har genom åren haft lite olika bolag och en skillnad har varit att många av de billigare har sämre öppettider. Jag skulle hämta ut en hyrbil på försäkringen en gång när jag hade Gjensidige tror jag. Gick ner till OKQ8 efter middagen hemma och då kunde de inte verifiera med bolaget att det var ok. Det löste sig, men den gången jag hade TryggHansa var det lättare
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Sen får man ju återbäring varje år. Blev strax över 6000kr tillbaka i år.
Får man fråga hur mycket du betalar i premier om du får tillbaka så mýcket som 6000kr , låter ju skumt med så mycket i återbäring:thinking:
 
F fusion skrev:
år man fråga hur mycket du betalar i premier om du får tillbaka så mýcket som 6000kr , låter ju skumt med så mycket i återbäring
Frågan kanske istället ska vara vad nettopriset efter återbäring är jämfört med andra bolag. Skillnaden mellan dyrt och billigt är avsevärt mycket mer än 6000kr för hus, ett par bilar, hund, moppe osv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Frågan kanske istället ska vara vad nettopriset efter återbäring är jämfört med andra bolag. Skillnaden mellan dyrt och billigt är avsevärt mycket mer än 6000kr för hus, ett par bilar, hund, moppe osv.
Tänkte mer på att bor man i "skogen" så är väl inte premien så hög, men "perra i skogen" kanske bor i Djursholm, vad vet jag.;)

Edit : Icke läskunnig jag, såg ju tidigare inlägg först nu....
 
Q jope84 skrev:
Ja jag har väl egentligen inte haft någon erfarenhet av skador av de vanliga bolagen heller, sambon backade in i en bil en gång men då tog inte vår bil skada så där var de inget tjafs.
Fanns lite blandade omdömmen på nätet, det som var negativt var att de var svåra att få tag i, men men får ta sånna omdömmen med nypa salt om de inte är för många. Tror det är vanligare att folk skriver omdömme om det är negativt än om man är nöjd.
Men jag tar väl och testar dem det är ju ändå 2500kr att spara på det och lägre självrisk.
Har just nu två bilar försäkrade hos ICA, finns två anledningar. 1. Priset och det som ingår 2. Det var smidigt när bilen blev påkörd och senare inlöst. Vi fick rimligt betalt och bra ersättning under tiden.

Nu var motparten den skyldiga så det underlättade säkert, men nu får jag tyvärr prova försäkringen igen då nästa bil blivit påkörd när den stått parkerad. Har givetvis inga vittnen och ingen som erkänt något så mina chanser att komma billigt undan ser jag som små… Fjärde gången i mitt billiv som min bil blivit skadad av någon annan när den stått parkerad. :(
 
M mandorf skrev:
Har just nu två bilar försäkrade hos ICA, finns två anledningar. 1. Priset och det som ingår 2. Det var smidigt när bilen blev påkörd och senare inlöst. Vi fick rimligt betalt och bra ersättning under tiden.

Nu var motparten den skyldiga så det underlättade säkert, men nu får jag tyvärr prova försäkringen igen då nästa bil blivit påkörd när den stått parkerad. Har givetvis inga vittnen och ingen som erkänt något så mina chanser att komma billigt undan ser jag som små… Fjärde gången i mitt billiv som min bil blivit skadad av någon annan när den stått parkerad. :(
Går väl söka ersättning från trafikskadeföreningen? Dom ska väl kunna gå in om någon oförsäkrad/smiter från en olycka
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.