Mikael_L
Det är konstigt det här.
Jag kollade just tempen i kåken, 19 grader.

På vintern hade jag upplevt denna temp som lite kylslagen. Nu är det sommar och då känns det plötsligt helt perfekt.

Undrar vad det beror på?
 
Kanske att du rör dig mer och har kroppstemperaturen uppe. Kanske att du rör dig mellan inne och ute och där ute är det varmare så att det är skönt att du blir avkyld när du kommer in.
 
Om man fryser eller inte handlar mycket om hur mycket kroppen strålar värme. På vintern kan det vara 19 grader i luften inne i rummet, men väggarna är kallare. Så kroppen förlorar värme till väggarna genom strålning. På sommaren är väggarna inte lika kalla = mindre strålning.
 
Mikael_L skrev:
Det är konstigt det här.
Jag kollade just tempen i kåken, 19 grader.

På vintern hade jag upplevt denna temp som lite kylslagen. Nu är det sommar och då känns det plötsligt helt perfekt.

Undrar vad det beror på?
Funderade jag också på häromdan. 17-18 inne är ju skönt i 25-gradig värme, men svinkallt på vintern...

Vilken gåta! Kanske svaret är 42 ändå. =)
 
Mikael_L
misingen skrev:
Funderade jag också på häromdan. 17-18 inne är ju skönt i 25-gradig värme, men svinkallt på vintern...

Vilken gåta! Kanske svaret är 42 ändå. =)
17+25 blir ju 42 ...

Men du skrev ju 17-18, så du menade kanske 42-43 då ... :p
 
  • Gilla
misingen
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det är konstigt det här.
Jag kollade just tempen i kåken, 19 grader.

På vintern hade jag upplevt denna temp som lite kylslagen. Nu är det sommar och då känns det plötsligt helt perfekt.

Undrar vad det beror på?
Det beror på att kroppens värmeregleringssystem ställer om sig. Vi genererar helt enkelt mer värme när det är kallt. Eller snarare, vi blir bättre på att dumpa värme när det blir varmt. En hel del av det här är dock undermedveten anpassning till rådande omständigheter. Att vi tycker att 10C är varmt på våren och kallt på hösten beror mer på att vi fattat att knäppa jackan *innan* vi går ut, än att vi ställt om kroppen så värst mycket (även om det är en omställning).

Amerikanska armén (som har tabeller på allt) säger t ex att man måste acklimatisera sig i minst två veckor till hett klimat (och då jobba på en del) för att vänja kroppen vid att svettas tidigare och kunna jobba (mycket) hårdare. (se exv. http://www.usariem.army.mil/pages/download/heatacclimatizationguide.pdf) Jag har en amerikansk släkting som spenderade ett år i Vietnam på uncle Sams bekostnad och han berättade att när monsunen kom och temperaturen kröp under 30C så var de tvungna att ta på sig sina jackor för att inte frysa...

Vår köldrespons är dock mest en pankireaktion på den andra (snacka om "intelligent design...").

Så man får väl tro att när din kropp kämpar för att hålla sig varm så känns 19C inte tillräckligt, men när du å andra sidan kämpar för att hålla dig sval, så är 19C helt plötsligt ganska OK. Ett tag. Sedan blir det för kallt igen... ;)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
andersmc skrev:
Om man fryser eller inte handlar mycket om hur mycket kroppen strålar värme. På vintern kan det vara 19 grader i luften inne i rummet, men väggarna är kallare. Så kroppen förlorar värme till väggarna genom strålning. På sommaren är väggarna inte lika kalla = mindre strålning.
Njae, det tror jag inte på rakt av. Det finns tre fundamentala sätt att överföra värme, ledning, strömning och strålning (konduktion, konvektion, radiation). De är effektivast i just den ordningen, dvs ledning är mycket mer effektivt än strömning som är mycket mer effektivt än strålning. (Dvs för relativt kalla svartkroppar som vi trots allt är.) Så att vi skulle förlora strålningsvärme till väggarna på vintern utan att detta skulle avspeglas ganska snabbt/bra i den allmänna rumstemperaturen har jag svårt att köpa. Vi borde bli av med någon storleksordning mer (åtminstone) via luftens strömningar, och lufttemperaturen är ju som sagt det vi mäter, så den har vi koll på.

Om man bygger satelliter/månbilar då blir det här helt plötsligt centralt, eftersom ledning och strålning är de enda två sätten man har att göra sig av med värme (utan medium, ingen konvektion) och det visar sig att det blir ett litet hvete att exv. kyla hjullagren i en månbil. Man behöver en "antenn" bara för att inte bli stående med ett skuret hjullager olämpligt långt borta från sin månlandare. (Nu är det väl bara 6 personer eller så som har haft just det här problemet, men ändå... :))
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det är konstigt det här.
Jag kollade just tempen i kåken, 19 grader.

På vintern hade jag upplevt denna temp som lite kylslagen. Nu är det sommar och då känns det plötsligt helt perfekt.

Undrar vad det beror på?
Som följdfråga kan man ju undra varför jänkarna går med tröja och A/C på full blast på sommaren medan dom bär shorts och har 25 C inne på vintern.
 
Mikael_L
Ja det vete tusan .. Dom är ju lite knepiga "over there". Jag antar att dom tycker samma om oss. :)

mycke_nu skrev:
Som följdfråga kan man ju undra varför jänkarna går med tröja och A/C på full blast på sommaren
Kan förvisso ha att göra med att det annars känns för kallt. :D
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det tror jag inte på rakt av. Det finns tre fundamentala sätt att överföra värme, ledning, strömning och strålning (konduktion, konvektion, radiation). De är effektivast i just den ordningen, dvs ledning är mycket mer effektivt än strömning som är mycket mer effektivt än strålning. (Dvs för relativt kalla svartkroppar som vi trots allt är.) Så att vi skulle förlora strålningsvärme till väggarna på vintern utan att detta skulle avspeglas ganska snabbt/bra i den allmänna rumstemperaturen har jag svårt att köpa. Vi borde bli av med någon storleksordning mer (åtminstone) via luftens strömningar, och lufttemperaturen är ju som sagt det vi mäter, så den har vi koll på.
Tro på och tro på... Det är väl inte något man kan välja att tro på eller inte. Du har koll på teorin bakom värmeförflyttning, men för mig är det rent praktiskt en sensorisk realitet. Om jag är nära ett varmt föremål så känner jag värmen som strålar från det. På samma sätt känner jag kylan stråla från ett kallt föremål. (Givetvis kan inte kyla stråla, det jag känner är värmen från min kropp som strålar mot det kalla föremålet.) Men det är möjligt att min förmåga att känna dessa temperaturer är bättre utvecklad, så du har kanske aldrig upplevt detta i praktiken.

Om man ska ta något praktiskt exempel, så brukar man ju vira in olycksoffer i skynken av aluminiumfolie. Dessa är ytterst tunna och saknar praktiskt taget helt isoleringsförmåga, men tack vare att de reflekterar tillbaka värmen som strålar ut från kroppen blir man väldigt, väldigt varm i dem.
 
Jag håller med ovanstående om värmestrålning till/från olika ytor (speciellt fönster) vilken jag personligen upplever som en stark effekt.

Vad gäller konvektion och ledning så är två andra bidragande orsaker till att man vill ha det varmare på vintern är kallras vid väggar och fönster, samt drag, vilka båda resulterar i kalla golv i byggnader utan golvvärme.

En annan kraftig påverkan kommer från luftfuktigheten. Torr luft upplevs som svalare och som regel är det väldigt torrt inomhus i Sverige på vintern pga av uppvärmningen av våra bostäder.

Alla fyra effekterna ovan uteblir på sommaren vilket bidrar till att man klarar sig med en lägre temperatur.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Om man fryser eller inte handlar mycket om hur mycket kroppen strålar värme. På vintern kan det vara 19 grader i luften inne i rummet, men väggarna är kallare. Så kroppen förlorar värme till väggarna genom strålning. På sommaren är väggarna inte lika kalla = mindre strålning.
Mja, min kropp strålar samma värme så länge min kropp håller samma temperatur och jag inte byter kläder, oavsett vilken temperatur och strålning jag är omgiven av.
Strålningens energi och frekvensspektrum beror på kroppens temperatur och ytans emissivitet. Samt att addera det kroppen reflekterar av infallande strålning.

Så byter jag kläder, men har samma temp, så kan utstrålad energi påverkas. Byter jag temp men har samma kläder så förändras också utstrålad energi.

Ändrar jag rummets eller väggarnas temp, men har samma kläder och egen temp så förändras inte den egna kroppens utstrålning.

Har jag för mig, i alla fall.
 
Mikael_L skrev:
Mja, min kropp strålar samma värme så länge min kropp håller samma temperatur och jag inte byter kläder, oavsett vilken temperatur och strålning jag är omgiven av.
Strålningens energi och frekvensspektrum beror på kroppens temperatur och ytans emissivitet. Samt att addera det kroppen reflekterar av infallande strålning.
Det är väldigt intressant. Jag har aldrig reflekterat (sorry!) över detta tidigare, utan bara förutsatt att alla kunde känna närvaron av kalla ytor på samma sätt som jag. Men tydligen är det inte så.
 
andersmc skrev:
Tro på och tro på... Det är väl inte något man kan välja att tro på eller inte. Du har koll på teorin bakom värmeförflyttning, men för mig är det rent praktiskt en sensorisk realitet.
Jo, det kan man välja att "tro på eller inte". Problemet är att våra sinnen den "sensoriska realiteten" lätt leder oss fel. Jmf. s.k. elallergiska. De säger sig kunna känna skillnad på när de utsätts för fält eller inte, *utom* när man utsätter de för test i en kontrollerad miljö. Då kan de det bevisligen inte. (Och precis hur och i vilka situationer kroppen fattar fel, det är ett stort och spännande område som har återverkningar på exv. flygsäkerhet). Så att *inte* lita blint :))) på sina sinnen är det första man lär sig som forskare. :) Missförstå mig rätt, jag står inte och säger att jag tror att du ljuger, bara att effekten du känner kommer från något annat fysikaliskt fenomen.

Så att du kan känna värmestrålning från brasan det tror jag visst på. Även att du skulle kunna känna bristen på värmestrålning, men att du skulle uppleva någon större skillnad vid samma lufttemperatur pga strålningsskillnader det tror jag inte på. Konvektion, dvs kallras från fönster på vintern det tror jag mer på. Dvs, du *har* aldrig samma lufttemperatur när det är kallt och varmt ute, oavsett att termometern råkar visa samma värde (den är ju dålig på att mäta mikroklimatet närmast kroppen utan ger bara en grov bild av rummets temperaturfördelning).

Vad gäller aluminiumfiltarna så har de just ingenting med värmestrålning att göra. Kroppen förlorar inte värme genom strålning i någon direkt omfattning. (Däremot sägs det det i reklamen, men det är alltså fel). Skälet till att man använder dem är att de är *täta* och skapar alltså ett isolerande luftlager vilket förhindrar konvektion. Om offret är vått så blir de ännu bättre, eftersom de då förhindrar avdunstning (RLNI använde fö. länge vanliga sopsäckar i plast direkt när man dragit upp någon ur sjön. Att förhindra avdunstning är det centrala vid en sådan olycka, isoleringsförmåga kommer långt, långt senare). De tar dessutom mycket liten plats varför man kan föra med sig många, vilket är fördelaktigt vid en större olycka. Och av platsskälet så finns de i många förbandsutrustningar och de är därför de syns på nyheterna. Men som filt betraktat så är de som sagt ganska undermåliga och är inget man *väljer* att använda om man har bättre alternativ. Om du varit med i en vanlig ambulans (vilket jag tyvärr varit tre gånger...) så fixar de snabbt fram en "vanlig" filt, några aluminium står inte att finna.

Så, återigen. Här skulle jag gärna se referenser till några studier.
 
Redigerat:
Mikael_L
andersmc skrev:
Det är väldigt intressant. Jag har aldrig reflekterat (sorry!) över detta tidigare, utan bara förutsatt att alla kunde känna närvaron av kalla ytor på samma sätt som jag. Men tydligen är det inte så.
Javisst, närvaron av den kalla ytan känner vi (kan känna åtminstone). Men det beror inte på att strålningen från vår egna, lika varma och lika klädda kropp, ökar, utan att mot oss infallande värmestrålning från väggen/fönstret whatever, minskar. I en annan ände av skalan så är det samma som att gå längre ifrån braskaminen, även då minskar värmestrålningen mot oss.

Och så kan det ju även vara en kombination av luftströmmar, konvektion. Som uppstår där det råder temperaturskillnader.

edit:
Men i vilket fall kan du ha rätt i relation till ursprungsfrågan.
Att det känns komfortabelt med lägre temp inne på sommaren kan ju ha att göra med varmare väggar och fönster. En termometer som sitter inne i rummet registrerar nog skillnad i värmestrålningen från väggar och fönster mycket dåligt. Medan vår kropp troligen känner av det mer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.