Jag skulle vilja få mitt nya hus att "sväva". Tänkte bygga mitt hus uppe på ett berg och skulle vilja att huset sticker ut ca 4 m över en bergskant. Tänkte att jag skulle bulta fast Ibalkar i berget som huset skall byggas på. Tänkte att huset skall vara 4 m brett. Går det? och vad skall jag använda för balkar till detta i så fall? Tack Niklas Ney
 
Det är klart att det går. Hur långt är huset?
Det birde gå att bygga in börighet i husets stomme så att det är självbärande. Men det kräver nog att du hittar en vettig byggnadsigenjör som kan tänka lite utanför lådan.
 
Jag önskar att huset skall vara 25 meter långt och 4 m bred. Ett srörre föräldrarsovrum i ena änden som sticker ut över klippkanten. Sen ett kök och vardagsrum. I andra änden badrum och ett mindra sovrum. Skulle vilja veta hur stora balkarna behöver vara. Takhöjden kommer väl vara en så där 4 m de med.
Tack

D Daniel 109 skrev:
Det är klart att det går. Hur långt är huset?
Det birde gå att bygga in börighet i husets stomme så att det är självbärande. Men det kräver nog att du hittar en vettig byggnadsigenjör som kan tänka lite utanför lådan.
 
Bygger man rätt behövs inga I-balkar alls.
 
Ok! Skall försöka hitta en bra byggnadsingenjör som får kolla på det. Tack för info.
D Daniel 109 skrev:
Bygger man rätt behövs inga I-balkar alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.