Sedan i våras hade vår frys frostat igen ganska så mycket. Tänkte att när det blir vinter igen så skall den frostas av, om inte annat så för energiförbrukningens skull. Nu dröjde det ända till nyårshelgen innan jag frostade av, men bättre sent än aldrig...trodde jag. Under oktober så låg förbrukningen runt 6.9kWh/vecka, från andra halvan november så sjönk förbrukningen något till 6.5kWh/vecka...kanske för att det började bli kallare ute då, vilket märks ganska väl i ett gammalt hus som vårat. Efter avfrostningen så var förbrukningen första veckan på 7.6kWh, och denna andra vecka (fortfarande några timmar kvar) så är förbrukningen på 7.3kWh.
Små avvikelser förvisso, men inte precis vad jag hade förväntat mig!
 
Det stämmer nog. Jag tror inte frost ökar förbrukningen nämnvärt. Frosten runt elementen ökar värmeupptagande arean (oregelbundna is/snö kristaller). Is leder dessutom värme relativt bra, dvs ingen jättebra isolator). Summa effekt av att ha frost på elementen kan vid måttlig frost kanske leda till att värme transporteras bort lättare än vid helt rena element, och därmed tom lägre effektförbrukning med lite lagom frost än helt utan.
Om man vill att frysen ska dra mindre energi så ska den nog stå lite svalare än 20 grader samt "luftigt" dvs att luft kan strömma fritt runtikring så värme transporteras bort snabbare.
mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.