Hej på er,

Jag håller på att byta fönster på en fasad. När jag bytt fönster tidigare har jag inte reflekterat över i vilket fasadlager som fönstrets yttersida skall sitta utan jag har givetvis satt fönstret i plan med fasaden och har sedan klämt på foder. Klart!

Nu när jag läser fönstertillverkarens rekommendationer så säger de entydigt att fönstret skall sitta i det varma lagret och jag tolkar det som att fönstrets ramyta skall sitta i plan med vindtätskiktet (hoppas ni fattar). Detta monteringssätt innebär att fönstret måste salas ut med avluftningsdjupet under plankan (12 mm) + planktjockleken (22mm) innan man kan sätta foder.

Detta verkar ju tokkrångligt. Är detta fönstertillverkarnas sätt att friskriva sig från eventuella garantier? Är det så man måste montera fönster nu för tiden? Finns det i sådana fall några praktiska lösningar för att sala ut eller är det den långa vägen som gäller? Skall man bortse ifrån rekommendationerna? Har jag fattat helt fel??

Hoppas på lite råd från er forumister!

Ha det gott,

//Per
 
Har fått mig förklarat att fönstret (karmen) ska sitta i linje med ytterkant isolering. Detta medför att salning måste ske, oftast både på in- och utsidan.
 
Här har du fönstermonterarens absolut bästa guide:
http://www.elitfonster.se/Archive/O...ad av fönster i vägg. 5.10.2005.WEBBkvali.pdf

Ett fönster skall enkelt förklarat varken sitta för långt ut eller in i fasaden för optimal funktion. Placering långt ut har sina fördelar och långt in sina, som du kan läsa i pdf:en från Elitfönster.
Man brukar normalt sätta fönster precis som "vojma" säger i linje med yttre isolering eller vindtäta skikt.
Tycker inte du skall krångla till det som du säger. Sätt fönstret där det blir enklast att montera och sala. Om det skiljer på någon cm har det ingen betydelse.
Det viktigaste är att du drevar ordentligt runt fönstret efter konstens alla regler. Det slarvas en del med detta hos en del byggfirmor.
Elitfönster ha än en gång svaret hur man drevar :)
 
Citat Elitfönster: "Placera fönstret i väggens varma del
Enligt TMF:s rekommendationer är indragen placering bäst av de skäl som anges nedan:
I ytterväggar uppbyggda av olika skikt finns
det alltid risk för att vatten och kondens före-kommer.
Dessutom rör sig väggkonstruktionens yttre del
olika i förhållande till den inre varma delen av väggen.
Skälen till att fönstret helst bör placeras i vägg-ens varma del, dvs. långt indraget, är många:
Vatten som tränger in i väggkonstruktionens
luftspalt hindras från att tränga in mot vägg-ens rumssida och kommer därför inte att be-lasta fönstret.
Infästningen i väggstommen blir säkrare och bättre.
Riktig fog blir lättare att utföra.
Fönstrets placering i den varma delen av vägg-
en ger fönstrets insida en högre yttemperatur,
vilket gör att kallras, kallstrålning ochytkond-ens motverkas.
En yttre nisch minskar luftrörelserna kring fön-
strets utsida och förbättrar på så sätt dess värmeisolering.
Ett skyddat läge förlänger ytbehandlingens håll-barhet.

Om fönstret inte placeras i väggens varma del ska särskild hänsyn tas till detaljutformningen i väggen så att god luftning och vattenavvisning i anslutning till fönstret kan ske."

Det går alltså, men då får man vara noggrann. Tack för svaret, In Electissimus Fenestre Veritas!
 
apotekarnes
På gamla hus sitter ofta fönstren i liv med panelen, men då hade man också trä av mycket högre kvalitet än i dagens fönster. Ett fönster som sitter ytterst på det viset utsätts för regn och rusk mycket mer och om man har ett djupt fönstervalv inomhus får man också lättare kallras och imma/is på rutorna vilket sliter hårt. Jag tycker att djupt insjunkna fönster är fult och brukar därför sätta dem ungefär i liv med vindpappen, vilket ger en salning på 40mm (spikregel + panel)

Att sala är ingen jättejobb om väggen är rak. Kom ihåg bara att göra urtag längst ner så att du kan skjuta in underblecket några mm för att undvika springa mellan gavlarna på blecket och salningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.