Vi håller på att renovera vårt sovrum och har nu varit och köpt golv, ett laminatgolv i ek.

Dock är vi lite oense om i vilken riktning golvet bör ligga. Jag ska försöka förklara rummet :rolleyes:

Rummet är ca 4,20 x 2,87 meter. Dörren in till rummet sitter på ena långväggen, ca 15 cm från garderoberna som är på den högra kortsidan direkt innanför dörren. På den vänstra kortsidan sitter två fönster.

Utanför sovrummet, i hallen och resten av övervåningen, kommer vi att lägga golv som kommer att ligga med kortsidorna mot sovrumsdörren, alltså som går längs med hallen där sovrumsdörren är i slutet av "korridoren".

Bör vi då lägga så att golven i de båda utrymmena ligger åt samma håll eller ska vi lägga längs med rummet, alltså tvärtom mot vad det kommer att vara i hallen?

Hoppas ni förstår hur jag menar annars får ni fråga så ska jag försöka beskriva bättre :surprised:

//Sandra
 
Lägg så att det blir på samma håll i angränsande rum, även om det innebär att det blir "fel håll" i något av dem. Det ser ändå vettigast ut.
 
Jag håller med tidigare talare.Lägg på samma håll i två angränsande rum.

Om dessutom det akuella rummet känns långt och smalt kan synintrycket förändras lite om man lägger golvet på tvären. Rummet kan upplevas mindre långt och mer "fyrkantigt".
 
Tack för era svar. Det kommer att bli som ni tycker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.