Håller på och renoverar en lägenhet och ska om ett litet tag lägga parkett i två rum + hall och klädkammare (ligger fiskbensparkett i vardagsrummet som är i OK skick)

Vad jag har läst så ska man lägga parketten i riktning längs med ljusinsläppet, detta fungerar bra i i de två rummen, men hallen har inget eget ljusinsläpp och ligger tvärs genom lägenheten som ett L, hur ska man lägga den här?

Jag funderar på att lägga parketten i samma riktning som i resterande rum, finns det någon anledning till att inte göra detta?

EDIT: Förtydliga bilden. Rum nere T.V och uppe T.H, Vardagsrum nere T.H
 
  • 2012-03-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker absolut att du ska lägga parketten i hallen i samma riktning som i rummen.
De ljusinsläpp som du kommer att få i hallen är ju från dörrarna från rummen och de har ju samma rikting som fönstren.
 
Hoppsan, glömde svara. Det blir i samma riktning (även om det kommer bli en del kapande med 2200 brädor och 1400 brett golv)
 
Förresten, rörelsemånen man ska ha (1.5mm/m bredd), på vilket håll mäter man bredden egentligen? Är det den totala bredden på skarven eller bara på ena sidan? Hur stor mån behövs på längden?

Borde inte denna rörelsemån förändras under året med (om man lägger golvet på sommaren så borde man använda mindre mån för då har ju golvet redan expanderat?)
 
Jag hänger inte riktigt med i vad du menar med totala bredden eller bara på ena sidan men normalt sett så lägger man en skarv runt om hela golvet på ca 5-10mm. I vår källare hade snickarna slarvat med detta (gjort 6mån innan vi flyttade in) så när sommaren kom reste sig golvet ca 10-15 cm. Inte så kul.

Om du lägger golvet på vinter eller sommar spelar inte så stor roll eftersom golvpaketen är inplastade för att de ska hålla en konstant fuktighet. Det är alltså först efter det att du har lagt golvet som det kommer att börja röra på sig.
 
Jag brukar se det som längd och bredd, vilket gör mig lite förvirrad när man bara hänvisar till "bredd", det är ju inte helt orimligt att anta att brädan bara sväller i tvärs mot fibrerna.

Det är sant, men hur fungerar det om man tex råkar göra en reva i paketet, eller det kanske tar ett tag innan fukten letar sig in i golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.