Ska lägga om taket på mitt garage nu i sommar. Taket är ett pulpettak som är ganska låglutande. Taket har råspont spikat från högsta punkt ner mot takfoten.

Har kikat runt på diverse olika tillverkares läggningsinstruktioner för takpapp och kommit fram till att de i pricip är identiska och jag inte blir ett dugg klokare.

I instruktionerna står det först att pappen ska läggas i samma riktning som takfoten, i synnerhet på låglutande tak. Längre fram i instruktionen står att man ska lägga pappen i samma riktning som råsponten.

Denna instruktion gör att hur jag än gör så kommer jag alltid bryta mot någon av de två olika punkterna eftersom råsponten ligger i motsatt riktning av takfoten.

Vilken riktning bör jag lägga pappen i? För min del skulle jag föredra att lägga pappen i motsatt riktning av råsponten. Dels blir det lättare att lägga själva pappen plus att det känns som vattnet rinner av bättre och inte rinner längs skarvarna.

Vore tacksam för konkreta råd i frågan.

/Mario
 
Jag skulle lagt som i ditt första förslag, dvs horisontellt med början nedifrån så att överlappningarna blir åt rätt håll. Den enda gång som man mig veterligt lägger åt andra hållet är om man lägger pappen med trekantsstav från nock till takfot så att det ser ut som ett plåttak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.