Jag har en tvådelad hall som går i två riktningar där båda har ljusinsläpp från rum. Osäker på vilken riktning jag bör lägga golvet? Alla övriga rum kommer jag lägga längs ljuset, dvs mot fönster (se pilmarkering)
Röd markering är rums och dörröppningar, grön är vad som är själva hallen på bilden
(Obs! Det ligger ingen foder/list mellan hallarna idag, vanlig rumsöppning..så har ett flytande golv)
 
  • Ritning av lägenhet med markerad tvådelad hall, pilarna visar riktning mot fönster, rött och grönt markerar rumsöppningar och hallområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rakt in vid första hallen och sen likadant i andra...
 
A
Ja,hallen längsta vägen,kapprummet kan man väl om det inte är någon tröskel fortsätta in dit också odelat,valfritt förstås:)
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Jag hade lagt i längdriktning så du tittar längds gående när du öppnar dörren (vänster-höger i bild) kapprum hade jag om möjligt lagt ihop med hallen (ingen tröskel eller skarv utan helt golv)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Rakt in vid första hallen och sen likadant i andra...
men då måste jag ha föder i dörröppningarna va? För i dem övriga rummet kommer ju golvet åt andra hållet?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Jag hade lagt i längdriktning så du tittar längds gående när du öppnar dörren (vänster-höger i bild) kapprum hade jag om möjligt lagt ihop med hallen (ingen tröskel eller skarv utan helt golv)
Så hade jag också gjort. (Det är ju ingen dörr mellan de 2 delarna och således ingen tröskel heller utgår jag ifrån.)
 
Okej, men nästa fråga då. Kommer det se konstigt ut när hallen läggs på ett vis och dem övriga rummen i anslutning till hallen kommer läggas på motsatt vis?
 
Nej det tycker jag inte. Du ansluter golven mot/under en tröskel alt en övergångslist du tycker om. Men i slutändan så är det du som ska bo där och kolla på golvet varje dag då gå på magkänslan (y)
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Nej det tycker jag inte. Du ansluter golven mot/under en tröskel alt en övergångslist du tycker om. Men i slutändan så är det du som ska bo där och kolla på golvet varje dag då gå på magkänslan (y)
ok tack för svar!
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.