Jag undrar om det är någon som har tips och råd rörande i vilken ordning saker och ting skall ske när man gör om köket. Någon som har en skriftlig planering som de själva har använt.

Typ
1, riv gammalt kök
2, spackla
3, ???
4??? osv

Vatten, el, golv, måla, el igen, måla igen, kök in, el igen

I vilken ordning gör man smartast? :-/
 
Så här kommer jag att göra på ett ungefär.

1. Riva kök
2. Dra nytt vatten
3. Ny el
4. Måla tak
5. Skåp
6. Spackla måla tapetsera
7. Golv
8. Vitvaror
9. Steka blodkorven
 
är det inte vettigt att ta golvet före skpåen så man kan lägga golv även under skåpen.
vi gjorde så här

flytta vägg
riva kök
dra el
spika tak
måla tapetsera
golv (plastmatta)
skåp
vitvaror
koppla in allt och bara vara nöjd
vänta på att lusten att sätta dit sockel,lister, takanslutning mm infinner sig
 
Fast om man har golv att slipa,lacka osv ska man då ta det i denna ordning?

Riv gammalt
El och vatten
Spackla/Slipa och allmänt förbereda för målning/tapetsering
Golv
Måla tak
Måla/tapetasera väggar
Montera skåp
 
Hm, är det verkligen så smart att lägga golvet innan man monterar skåpen?
Jag menar, man behöver ju inte golv under skåpen och ett flytgolv (laminat/parkett) mår inge vidare bra av att ha all den tyngden på sig. Samma sak gäller väl i viss mån även klinkergolv.
Tänk också på alla hantverkarskor som går kors och tvärs över ert nylagda köksgolv medans allt annat görs klart. Inte så kul.

Visst är det bekvämt att lägga golv i ett tomt rum, men jag säger ändå: Lägg golvet sist.

Detta gäller ju självklart bara om man lägger helt nytt golv på befintligt underlag (spånskivor, betongplatta etc). Om man däremot ska restaurera tillexempel ett befintligt brädgolv så är det ju en helt annan femma.
 
Precis. Jag har ingen större lust att gömma undan några tusenlappar golv under köksskåpen. Golv byts i regel oftare än skåp så då är det även lättare att ta bort det gamla och lägga nytt, när/om det blir aktuellt.
 
Att våtsäkra under bänkskåpen är mer eller mindre något som skall göras. Det är något vi alltid gör när vi monterar kök på våra arbetsplatser. Detta av den enkla anledningen att de små pengar man plöjjer ner under skåpen kan spara massa pengar i ett senare skede... Men men man får göra som man vill och dum gör som idiot säger ;)
 
Hur våtsäkrar man under köksskåpen?
Är det bara att limma fast valfri plastmatta med uppvik mot väggarna eller?
Hur gör man i framkant köksskåpen där man möter det inlagda köksgolvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.