Har köpt nytt reningsverk och ny sand till reningsverket och märker att sanden har olika dimensioner. I vilken ordning ska jag hälla i sanden? Ska den finaste sanden hällas i först eller ska den grövsta sanden hällas i först eller spelar det ingen roll?
 
Rimligtvis så grovfiltrerar du först så det beror ju på var intaget är.
 
Vad menar du med grovfiltrera? Både intaget och uttaget finns i reningsverkets ovankant.
 
  • Gilla
ao1922
  • Laddar…
Trodde det va som mitt filter till akvariet, intag nere och utblås uppe. Då vet jag inte.

Men generellt så vill man ju grovsortera före man finsorterar så den grova sanden borde ligga först i kedjan så att säga.
 
Tack, då gör jag så.
 
  • Gilla
akejee
  • Laddar…
Citat

Från breddavloppet sugs poolvattnet in i grovfiltret på pumpen vidare in i pumpens skovelhjul som trycker och pressas upp genom slangen ( röret) som är anslutet till central-ventilens inlopp märkt PUMP, läggs centralventilens handtag i läge Filtrering (filterpatron) pressas vattnet ner genom sandbädden till botten på filtret och in genom centrum rörets filter” dysor” upp i centrum röret in i centralventilen ut från centralventilens utlopp märkt POOL eller RETUR och vidare ut genom de riktbara inlopps munstyckena i poolen.

Sandmassan rengörs genom att man vid behov BACKSPOLAR filtret , efter några år då sanden kornen rund slipats och filtrerar sämre är det dags att byta ut sanden i filtret, vid sandbytet är ett bra hjälpmedel en våt dammsugare för att tömma ut den förbrukade sanden.

Speciell tvättad sand får endast användas den säljs i olika korn grovlekar den vanligaste är 0,6 – 0,8 med även 0,4 kan förekomma , i en del större sandfilter används en grövre korntjocklek i botten 3 – 5 och den finare sanden ovanpå , lyssna med er filterleverantör vilken korntjocklek och mängd sand (hur många kilo) de rekommenderar ! Fyll aldrig för mycket sand i filtret ! Halva filtret eller max ¾ delar av filtret , det bör vara minst 40 cm mellan sand bädden och centralventilens inne i filtret, bättre för lite sand än för mycket !

Fyller ni med för fin sand är det risk att sandkornen är mindre än öppningarna i filter dysorna och det kan förorsaka att sand kommer med ut från filtret ut i poolen….. Sandfiltret har en bottenventil för tömning av vattnet inne i filtret exempelvis vid vinterstängning . Sandfiltret har en Toppmonterad eller Sidomonterad centralventil, funktionen är den samma , oftast väljs toppmonterad centralventil men av utrymmes skäll höjd ledes kan en sidmonterad ventil väljas.
 
Noseone skrev:
Trodde det va som mitt filter till akvariet, intag nere och utblås uppe. Då vet jag inte.

Men generellt så vill man ju grovsortera före man finsorterar så den grova sanden borde ligga först i kedjan så att säga.
Fel, men rätt ändå kan man säga..... In uppe ut nere, grov sand i botten for att inte spola ut finsanden...
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.