Hej, jag har precis köpt en 3a jag ska flytta in i till hösten men har tillgång till den redan nu.
Jag har tänkt att renovera badrum med allt helt nytt samt även flytta ut en vägg 60 com som jag tar av ena sovrummet för att få större badrum( är ca bara 4m2 nu).
Sedan dra in 3 fas i lägenheten från källaren med helt ny central, elledningar, Utag, brytare osv.
Sedan dra ner alla tapeter och spackla och måla om hela lägenheten.
Sedan även nytt kök med vitvaror.
Sedan nytt parkettgolv genom hela lägenheten.
Min fråga är nu i vilken ordning är det praktiskt bäst att göra allt ?
Tack på förhand.
 
Riv väggen först, det dammar otroligt, så kan du göra det, och kanske riva badrummet innan du flyttar in så slipper du en del strul. Dra om el tidigt innan ytskikten.
 
Prata med styrelsen så att du får tillstånd att flytta väggen och kolla upp om det är möjligt att dra in 3fas.

Riv ut allt som ska rivas ut. Bygg kök och badrum parallellt så att du kan ta dit elektriker, rörmokare mm och göra allt arbete vid ett tillfälle.
 
Bygg om väggen. Fixa alla väggar och badrummet. Lägg in golvet och sen gör köket.

Elen görs löpande genom alla dessa beroende på om det är infällt eller utanpåliggande.
 
kioskdavid skrev:
Prata med styrelsen så att du får tillstånd att flytta väggen och kolla upp om det är möjligt att dra in 3fas.

Riv ut allt som ska rivas ut. Bygg kök och badrum parallellt så att du kan ta dit elektriker, rörmokare mm och göra allt arbete vid ett tillfälle.
Tack för tipsen.
Jag har pratat med styrelsen för allt inför renoveringen och har deras godkännande. Väggen är ingen bärande så det är lugnt det med.
Så alltså erat råd är :
1. Börja riva allt
2. Flytta väggen
3. Bygg badrum och kök - samtidigt tar jag dit elektriker som drar in el och all el i lägenheten, samt rörmokare för badrum och kök.
4.Måla/lägg golv
 
huggan skrev:
Bygg om väggen. Fixa alla väggar och badrummet. Lägg in golvet och sen gör köket.

Elen görs löpande genom alla dessa beroende på om det är infällt eller utanpåliggande.
Den är infälld.
 
Eftersom gamla kablar är skitiga vill man dra om dom innan man gör ytskikt.
 
Nu vet jag inte hur stort sovrummet är, men tänk till två ggr innan du väljer att ta utrymme från detta. Finns många smarta lösningar för badrum. Dina fyra kvadrat kommer du långt på, jag fick in dusch, tvättmaskin och toa på ganska exakt fyra kvadrat.

Man är ju trots allt inte så mycket i badrummet, men om du har stort sovrum är det ju kanske inte ett problem
 
Kolla upp noga med styrelsen vad som gäller för nya stigare till elen. Beroende på hur gammalt huset är och hur man lagt dessa tidigare kan det påverka andra lägenheter i huset vilket försvårar arbetet. Detta brukar vara ett arbete som sker samlat för hela huset och inte för en enskild lägenhet när detta jobb görs.
 
AndersMalmgren skrev:
Man är ju trots allt inte så mycket i badrummet, men om du har stort sovrum är det ju kanske inte ett problem
Det beror ju lite på vilka vanor och övriga utrymmen man har men jag skulle säga att man inte är mycket i sovrummet heller. Eller rättare sagt, man är där mycket men till 98 procent av tiden liggande i sängen.

Men det klart om sovrummet exempelvis är kombinerat med ett arbetsrum eller liknande ser det naturligtvis annorlunda ut.
 
Jag tror att det kommer att bli svårt för dej att dra in 3 fas till en enstaka lägenhet i ett hyreshus, det blir i alla fall rätt kostsamt om föreningen skulle godkänna det. Högst troligt måste fördelningen byggas om och det kan kosta rätt många tusen, bygger man om vill man bygga om allt så att man i framtiden kan göra samma ombyggnad för alla lägenheter. Stigaren (ledningen som matar din central) och fördelningen är föreningens grejer som dom normalt ska "sköta om".
 
Var sitter elmätaren?
Sitter den i lägenheten? i trapphuset utanför lägenhetsdörren? i källaren?

Nätägaren måste också godkänna bytet från enfas till trefas plus att dom måste byta elmätaren när det nya tas i drift samtidigt som det gamla tas ur drift.
 
Alfredo skrev:
Eftersom det är en trea var det min gissning. Men nej, om det är dedikerat sovrum räcker det ju att man får in en 180 säng med tillbehör. Men man ska inte underskatta en större garderob i sovrummet.
 
elmont skrev:
Jag tror att det kommer att bli svårt för dej att dra in 3 fas till en enstaka lägenhet i ett hyreshus, det blir i alla fall rätt kostsamt om föreningen skulle godkänna det. Högst troligt måste fördelningen byggas om och det kan kosta rätt många tusen, bygger man om vill man bygga om allt så att man i framtiden kan göra samma ombyggnad för alla lägenheter. Stigaren (ledningen som matar din central) och fördelningen är föreningens grejer som dom normalt ska "sköta om".
Jag tror elmätaren sitter i källaren.
Vet inte exakt hur dem gjort det, men det finns flera i huset som har ordnat så dem har 3 fast i sina lägenheter nu. Så det ska gå för mig med. Får undersöka hur dem gjorde som gjort det tidigare.
 
AndersMalmgren skrev:
Eftersom det är en trea var det min gissning. Men nej, om det är dedikerat sovrum räcker det ju att man får in en 180 säng med tillbehör. Men man ska inte underskatta en större garderob i sovrummet.
Det är en trea och vi är bara 2 som bor där så vi kommer ha andra sovrummet som sovrum. Men det finns god plats ändå i sovrummet vi kommer minska. Det kommer bli ca 3,2x3 meter efter vi minskat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.