Hej!

Vi har lyft vårt tak (nya taket är 38 graders lutning med förhöjt väggliv) för att göra om vinden till små barnsovrum + litet allrum i mitten.

Har kommit till isoleringen. Elkillen ska hälsa på så fort isoleringen är klart.

Min fråga är precis det som står i rubriken...bör jag nu lägga golvet på plats först (25mm tjockt furugolv direkt på regelverk) och sedan spånskivorna + gipsskivorna för att till sist reglar upp rummen med aluregler eller tvättom?

Kan se fördelar med bägge...kanske svårt att regla upp sovrummen med aluregler om inte furugolvet ej finns på plats. Idag finns inget golvspån utan bara takstolar på cc120 samt en till bjälklagsregel mellan varje takstol (alltså en kraftig 45x120 finns på cc60 längs hela vindsgolvet).

Tacksam för råd eller tips!
 
Ja, det är ju i alla fall lättare att jobba med väggarna om du har ett golv att stå på ;) ..

Lägg först golvet och därefter väggarna..
Någon annan variant har jag i alla fall aldrig gjort själv eller stött på någonstans...!

Sedan skall du nog inte ha alureglar utan plåtreglar - men det tror jag ger sig när du skall köpa dem..
 
Man tackar...självklart menade jag plåt och inte aluminium.:)
 
"Min fråga är precis det som står i rubriken...bör jag nu lägga golvet på plats först (25mm tjockt furugolv direkt på regelverk) och sedan spånskivorna + gipsskivorna för att till sist reglar upp rummen med aluregler eller tvättom?"

vad menar du med "sedan spånskivorna +gipsskivorna"? var ska dessa vara?

tänk bara på att du inte spikar fast reglarna i furugolvet eftersom det rör sig beroende på årstid och luftfuktighet.
 
Hej torrum

Jag menade att sätta upp väggarna runtom det förhöjda vägglivet samt gavlarna. Spånskiva och sedan gips ovanpå. Att allt detta är klart innan jag lägga dit furugolvet....

Det jag var rädd för är just att ett massivfurugolv (25mm tjocklek) kommer naturligtvis att röra på sig beroende på årstiden. Om jag då har först skruvat dit furugolvet för att sedan dela av vinden på 2st sovrum i varje gaveldel så måste jag fästa plåtregeln/träregeln i själva furugolvet samt i taket...men vad händer sedan när golvet rör på sig några mm beroende på luftfuktigheten???

Därför kom jag på att det kanske vore smartare att regla upp inneväggarna först...alltså INNAN jag skruva dit furugolvet...för då sitter inneväggen i en takstolsunderarm istället för i furugolvet. Är jag helt fel ute eller???
 
Ställ inte väggar på ett flytande golv! Jag tycker du tänker rätt; väggar först!
 
en dum fråga kanske, men om du spikar upp väggarna först, låt säga att väggen hamnar på längs en mellanbjälke. På vad ska du sen fästa golvbrädorna ute vid inneväggarna?

jag gjorde enligt följande. skruvade dit golvbrädorna så att skarvarna hamnade där inneväggarna ska vara mitt över en mellanbjälke (det ska vara några millemeters springa så att det kan röra sig). sen spikade jag inneväggarna så att de vilade på golvbräderna men fästade i mellanbjälke. överdelen och sidor av mellanväggarna fäster jag i gles på väggar och tak. Skivor sätter jag allra sist.


är jag ute och cyklar?
 
torrum skrev:
en dum fråga kanske, men om du spikar upp väggarna först, låt säga att väggen hamnar på längs en mellanbjälke. På vad ska du sen fästa golvbrädorna ute vid inneväggarna?
Det jag läst i anvisningar på tex flytande golvspån är att man ska kortla vid de situationerna. Någon expert får gärna korrigera mig om jag har fel :)
 
Hallå, tänkte bara höra ungefär hur stor eran vind är och vad det kostade samt hur mycket ni höjde? :)
 
Hej Danne
Vinden är 75kvm och taket är 38 gradigt med förhöjt väggliv på cirka 130cm.
Lagt ut stommen på div. firmor men resten (plåttak, cellplast under plåttak, isolering invändigt mm tar vi hand om själv). Mkt jobb men man lär sig j...t mkt under resan.
Hälsn
AJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.