Hej!

Vi har köpt ett nybyggt hus. Huset är färdigt, men tomten ser ut som ett bombnedslag. Det är stenar, gropar och annat över hela tomten. Tomten som är aktuell att fixa är ca 1000kvm.

Funderar i vilken ordning man ska göra allt nu, och vad saker kan tänkas kosta.

Jag i min amatörhjärna tänker att man först behöver någon som jämnar ut tomten så gott det går. Ska man här plocka bort sten eller kan man låta skiten vara? Det kommer ju läggas matjord och gräsmatta över dom och det kommer täcka alla stenar med ca 10 dm jord.

Ligger en stor hög med jord, stubbar, rötter och sten längst med tomtgränsen som lämnats efter husbygget. Kan man använda detta och fylla ut hålen sen jämna ut med grävare?

Jag har en miljon frågor kring detta.

Sen ni som byggt nytt. Vad kostar det att te.x jämna ut tomten? Vem kontaktar man? Hyra egen grävare och pula själva?
 
Kontakta en firma. Kolla lite med grannar om de har tips på en bra.
De kan säkert komma ut och göra en uppskatttning om och hur man kan göra. De är duktiga och har erfarenhet av vad man ska göra.
Gör det inte själv.
 
G GalneHasse skrev:
Det kommer ju läggas matjord och gräsmatta över dom och det kommer täcka alla stenar med ca 10 dm jord.
Är det säkert att du menar 10 decimeter, det blir ju en meter?
 
Menar självklart 10cm.... stadiga volymer matjord med 1000 kubik jord
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är tråkigt att planering inte gjordes när grävmaskin var på plats. På din beskrivning låter det som att en grävmaskin med duktig förare krävs. Det är inte lämpligt att fylla hål med stubbar och dylikt iom att det kommer att brytas ned och hål kommer att upstå relativt snabbt.
Sedan är det inte säkert att du behöver köpa matjord. Det är lite missvisande, men matjord är oftast inte näringsrik. Gräs växer bäst på lera. Om du har grovt morän kan det vara bra med ett lager inköpt harpad jord, men det är alltid bäst plocka sten iaf eftersom dem har en förmåga att krypa fram senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.