Håller på att spackla invändigt (nybygge)

I vilken ordning bör man göra ytskiktet?

1. Måla tak
2. Måla/tapetsera väggar
3. taklist (samt målning)
4. salning runt fönster/foder (samt måla)
5.Lägga golv
6. Socklar (samt målning)


Hur har ni gjort?
Finns det något effektivare eller bättre sätt.

Tycker att det blir många olika moment - Är det bättre att göra helt snickar klart först och sedan måla allt på en gång?
 
Den ordningen som du föreslår är precis så som jag gör hemma. Jag börjar dock med att riva ut allt gammalt eftersom hemma hos mig är det renovering och inte nybygge.
 
Jag skulle ta det i denna ordning:

1. Målning tak och taklist (samma färg)
2. Målning runt fönster (salning/foder)
3, Skall jag måla väggarna skulle jag göra det nu. (För att inte behöva täcka golvet
och vara rädd för att söla).
4. Skall jag tapetsera lägger jag golvet nu och målar golvlisten
5. Tapetsering
 
Mikael_L
JanneL skrev:
Jag skulle ta det i denna ordning:

1. Målning tak och taklist (samma färg)
2. Målning runt fönster (salning/foder)
3, Skall jag måla väggarna skulle jag göra det nu. (För att inte behöva täcka golvet
och vara rädd för att söla).
4. Skall jag tapetsera lägger jag golvet nu och målar golvlisten
5. Tapetsering
Vad är det för fel med att tapetsera innan man sätter golvlister och foder?
 
Ja, Mikael_L jag har inte sagt att det är fel. Det är hur jag skulle göra. TS skulle måla golvlisterna och fodren och jag skulle tveklöst göra detta innan jag tapetserade. Har man en liten dyckertpicka spelar det ingen roll. Då kan jag montera lister/foder efteråt. Jag har ingen sådan, därför målar jag innan jag tapetserar och slipper försöka maskera och lika fördömdat kladda måla där det inte skall vara.
 
Hej.

Jag har heller ingen liten dyckert picka men målar taklister, foder (och socklar) innan montering.
Målar således tak först, sedan tapet/målning av vägg, sätter taklist och foder, lägger golv, sätter sockel och målar till sist i det som behövs där spik sitter.

Funkar bra för mig:)
 
Tack för era inlägg. Det fungerar alltså bra att måla färdigt socklar/foder innan montering. Vad gör man åt de hål som dyckertpistolen lämnar efter sig?

Hur blir resultatet som man spikar dyckert för hand. Behöver man spackla hålen och måla en gång till?
 
bergstrollet skrev:
Tack för era inlägg. Det fungerar alltså bra att måla färdigt socklar/foder innan montering. Vad gör man åt de hål som dyckertpistolen lämnar efter sig?

Hur blir resultatet som man spikar dyckert för hand. Behöver man spackla hålen och måla en gång till?
Det beror mest på hur pedantisk man är ;)
Det finns nog ingen yrkesverksam snickare som målar över spikskallar, och inte är det särskilt vanligt att någon målare på ett bygge spacklar och målar på lister och foder.
Men såklart har man tid och lust hemma hos sig själv så är det ju inget fel med att bättringsmåla vad man vill.

Jag spikar lister och dylikt för hand och bryr mig inte om att bättra på, däremot har det hänt att frugan gått och duttat färg efter mig :p
 
Mikael_L
Retar man sig på skallarna kan man väl dutta i vit färg på dom med en hobbypensel, ev med kortklippt borst.
Att börja spackla skulle nog gå över min ambitionsnivå, (eller egentligen inte, men det finns ju så mycket annat man måste hinna med ;))
 
Hon som bestämmer, vi kan kalla henne Katla, gick efteråt och duttade färg i alla spikhål med en örontops. Se bara till att den är oanvänd, annars kan det bli färgskiftningar:)
Det blev betydligt snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.