Hej,

Har precis börjat med byggprojekt på det första huset och har väl redan betalt lite löropengar men vill konsultera forumet för att undvika att det blir mera i onödan.

Bakgrund:
Vi vill höja taket på garaget ( få mera vindsutrymme istället för krypvinden som är där nu) och bygga ut carport framför garaget.

Jag började med att skaffa bygglov ( ej startbesked ännu ), jag har lärt mig att dessa ansökningar inte har någon direkt flexibilitet utan om man vill göra något annorlunda så är det ny ansökan och nya avgifter som gäller... (logiskt så här i efterhand men men... )

Frågan:
Hur kan man få en fingervisning vad takhöjarprojektet kan kosta innan jag lägger pengar på konstruktionsritningar och på så sätt undvika att betala mera läropengar? För om den delen skulle springa iväg så blir det reducerat till att bara bygga carport framför och lägga plåttak på hela garaget ( för solceller ).

Hur har ni gjort för att få prisindikationer/uppskattningar?:thinking:

Jag var i kontakt med en byggare men han ville inte ens ge en fingervisning om vad det skulle kosta utan att se K-ritningar ( måste man kasta ut mera pengar innan man ser om man måste backa eller kan gå vidare...).
Jag förstår samtidigt att byggare inte på ren spekulation sitter och räknar på detaljnivå men jag skulle vara hjälpt med att få en förståelse om hur många 100-tusen man ska räkna med...?
 
Du skulle kunna prova att ställa en fråga i forum "Vad kostar det att höja tak i garage?" och specificera så noggant du kan vad som ska göras, bifoga gärna bild på garagwet . Har du tur så finns det någon här som har gjort något liknande och kan berätta ungefär hur lång tid det tog och vad det kostade.

Det handlar mycket om att ställa rätt fråga och att ange det i rubriken för att gå bra svar.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du skulle kunna prova att ställa en fråga i forum "Vad kostar det att höja tak i garage?" och specificera så noggant du kan vad som ska göras, bifoga gärna bild på garagwet . Har du tur så finns det någon här som har gjort något liknande och kan berätta ungefär hur lång tid det tog och vad det kostade.

Det handlar mycket om att ställa rätt fråga och att ange det i rubriken för att gå bra svar.
Tack Marlen,
Skulle du säga att detta är rätt kategori att ställa frågan i isåfall? Eller är attefallshus och garage kategorin som är bäst?
 
Om du söker erfarenheter från andra som gjort liknande bygge så är det Attefallshus och garage-delforumet som gäller. Ska du ta reda på mer om exakt hur konstruktionen bör göras så tror jag du får bäst svar i Byggmaterial & byggteknik.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Hej @Marlen Eskilsson

Du som har varit på forumet länge:
Skulle du skapat en ny tråd eller gjort som jag gjorde la ett nytt inlägg i en befintlig tråd?

Jag la min fråga här https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-kostar-det-att-bygga-garage.224161/page-5#post-4758716 men jag fick inget svar alls, så kan det ju vara. Ville bara kolla om du hade ställt frågan i egen tråd istället... Det är lite olika hur man ser på nya trådar eller återanvända befintliga i olika forum...

Det heter ju som man frågar får man svar ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.