Hej Allihopa,
Jag ska bygga mig en 11/2 planare, oinredd vind, samt vidbyggt garage med groventre.
Sitter som bäst och funderar på om jag skulle flytta ut min tvättstuga till garagedelen. På så sätt få ett till rum nere. Detta skulle ge tre sovrum på bv.

forumhus.gif

Med alternativet tvätt i huset skulle man komma in i tvätten genom groventren (spegelvänd husdelen ovan och sätt tvätten där ensamma sovrummet är, samt ha köket på andra sidan huset. I alternativ två skulle man komma in i köket och ha tvätten rakt fram när man står i groventren, lekrumet i bortre delen av huset.

Det finns ju för och nackdelar med både alternativen.
Alt 1 :
+ Översynen över huset när man är i tvättstugan (barnen)
- Ett rum mindre och dyrare garage.

Alt 2 :
+ Mer boyta, ett rum samt mindre ljud från tvätt
- Tappar översynen när man är i tvättstugan eftersom lekrumet blir i andra änden av huset.

Finns det någon som har erfarenheter, bilder eller synpunkter på detta dilemma?
Alltid bäst att få höra med Er som redan har kunskapen.

Tack på förhand
Steve_O
 
jaa du, jag vet inte ... men själv har jag alltid önskat mig en entre för allt och sedan en dörr in till tvättrummet från entren (som det tex är i en del Älvsbyhus, om du har deras katalog) FÖRDELEN är ju att man alltid placerar sina skor och ytterkläder på samma plats. Man kan ju även ha en liten ficka bakom en vägg, eller så, att hänga kläder bakom så trillar man inte in i röran på en gång!
Vad ska du använda groventren till? Är det tänkt att bli vardags/finentre? Om du t ex är bonde och inte vill ha in jordiga stövlar kanske även badrummet ska vara i närheten?
Varför anpassar du inte hela planlösningen till ditt behov av yta? Är det någon slags byggsats? Eller ett hus du redan beställt?
hoppas att kunna hjälpa dig vidare med alla mina frågor ... :-[ :)
vänlig hälsning fiddeli
 
Jag får erkänna att jag har en aningen svår att se de två alternativen framför mig så som du beskriver dem ( jag är väl trög). Personligen tycker jag inte någon av planlösningarna är helt optimala (min åsikt!) men skulle jag välja så skulle det nog bli alternativ 2. Anledning: Barnen växer upp rätt så snabbt och du spenderar väl inte hela dagen i tvättstugan, eller hur? Plus, ungarna kanske vill husera i groventrén medan du står med armarna i tvättbaljan ( ;D).
Sen, tänk även på att om groventrén ligger så nära köket så lär grus och smuts lätt leta sig in där. Det kommer ni irritera er på, troligen. Det hade i alla fall jag gjort... 8)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.