Hej,

Jag vet inte om det här blev rätt forumdel, om inte kan någon behörig lägga tråden där den hör hemma.

Jag har den turen att jag växt upp i glesbygd på en gård som gått i släkten i många generationer. På gården finns redan två "moderna" boningshus där mina föräldrar bor i ena och min gamla farmor bor i det andra. Sedan finns också ett stort gammalt hus byggt för två familjer år 1900 kallt. Huset är byggt med torpargrund där jag senast i höstas gick ner och konstaterade att stockarna under är i jättefint röt-fritt skick. Huset är i två våningar elller lägenheter om man vill kalla det så med ett trapphus vid ingången. Jag skulle uppskatta lägenheterna till 60 m2 vardera.

Huset är i princip helt orört sedan 30-talet (förutom att man lagt på plåttak och slitit ut vedspisarna för användning någon annanstans. Utöver det har man dragit in el i ett av rummen på den nedre våningen för att ha som verkstad).

Jag och min fru och son ska flytta till denna gård och bo i farmors hus när hon så att säga vandrar vidare. Nu är det emellertid så att vi sålt vår lägenhet med rejäl vinst (450 000 efter skatt) och flyttat in i en hyresrätt i närheten men funderar på att göra undervåningen i detta hus beboeligt med dessa slantar för att bo där och när vi flyttar in i min farmors hus hyra ut det till en kompis för en billig peng.

Vi har en idé om att göra en liten tillbyggnad på platta mot sidohusväggen som vi inreder med kök och badrum (allt med vatten och avlopp alltså) och isolerar resten av denna lägenhet, fixar fönstren, målar och fräschar upp fasad och veranda, drar in el, installerar element (el) och fixar till skorstenen med en täljstenskassett.
Det gäller alltså bara första våningen, övervåningen får stå som den är. På gården finns egen brunn och en trekammarbrunn i närheten av detta hus.

Låter detta som en rimlig och bra idé för användning av ett gammalt tomt hus som man skulle klara med 450 lax?

Eller som en svindyr ombyggnad med garanterade fuktskador helt i onödan?
 
vi är ju alla olika, en del vill ha toppmoderna hus, andra vill ha hus med själ. Utan att ha sett husen så hade jag nog renoverat det gamla huset ordentligt och sen bott där för alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.