Glöm inte att ställa om klockan innan du går och lägger dig i kväll! Om du nu har någon klocka att ställa om manuellt, vill säga. Både iPhone och Androidtelefoner sköter det själv.
Det är alltså natten mellan den 28 och den 29 mars klockan två på natten som vi ställer fram klockan en timma till klockan tre. Du förlorar en timma och måste stiga upp en timma tidigare.
Jag gillar inte sommartid, har aldrig gjort. Tycker att det är fullständigt värdelöst, för jag är trött ett par veckor innan jag kommer in i det och sover normalt igen. Men jag vet att vi tycker olika.

Du kan läsa blogginlägget här: I natt ställer vi om klockan till sommartid
 
Jag tycker att vi ska ha normaltid (vintertid) så vi följer den internationella standarden som använts bra länge nu. Däremot tycker jag att det i samband med byte bör rekommenderas att skolor och myndigheter tidigarellägger öppettiderna en timme. Då blir det i praktiken som permanent sommartid, fast att vi följer standarden.
 
  • Gilla
Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Tycker att vi kan ha normaltid. Men huvudsaken är att Euländerna kommer överens så vi slipper olika tid i samma tidszon.
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Vintertid är ju ”normaltiden”, och den tycker jag vi ska återgå till. Att mixtra hit el dit gör väl ingen människa glad.
 
  • Gilla
DaLundh och 1 till
  • Laddar…
hsd
Helt klart, normaltid
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Sommartid. Det är skönt att det är ljust till kl 22. Ingen har väl nån glädje av motsvarande på morgonen kl 3 ?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jag föredrar ljusare eftermiddagar på vintern och ljusare kvällar på våren (som nu till exempel) och hösten än ljusare morgnar.

Bara när jag ska spela golf tidigt på morgonen så föredrar jag tvärtom, men det inträffar inte varje dag.

Därför röstar jag för evig sommartid. Men jag tror att de flesta som vill behålla vintertid är morgonpigga personer som normalt inte har några problem med att gå upp vid 6-7 tiden.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
T
Ingen tid.
 
Jag har inga klockor som inte ställer om sig själva. Inte mycket att komma ihåg därmed.

Sommartiden är bättre än normaltiden då den ger effektivare användning av soltimmarna.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
harry73
Jag älskar sommar och vintertid. Nu när det börjar bli ljusare på morgonen längtar jag efter en extra timmes ljus pä kvällarna.
På hösten när allting börjar bli mörkt och man inte ser solen innan man är på jobber, får man plötsligt en timme extra på morgonen.

Senaste veckan har jag väckt mina barn lite tidigare för varje dag och jag litar på att allt går bra imorgon
 
A
Ärligt talat så har jag i stort slutat tänka på själva omställningen nu när alla klockor ställer om sig själva, inklusive väckarklockan.

Men om jag måste välja så blir det sommartid. Känner mig alltid lite ur fas under vintertid, som att jag måste tvinga mig att sova rätt tider. Sommartiden känner mer naturlig. Men det är min högst subjektiva känsla. Om vi bara skulle bestämma oss för något så skulle jag säkert vänja mig oavsett.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Min observation när jag varit både i Finland och Ryssland är att gemene man börjar arbetsdagen tidigare där än här hemma i Sverige.

Även många ”kontorsråttor” där börjar arbeta redan klockan 7, någon som är mindre vanligt här (även om man får extremt mycket utfört de första timmarna när man är morgonpigg).

Jag menar att ”normaltid”/vintertid kanske passar bättre för majoriteten av finnar och ryssar, medan sommartid passar majoriteten av oss svenskar?
 
M
Om man ska se till ljuset på dygnets vakna timmar så borde det vara sommartid året om. Från slutet av maj blir det ljust kl.5 och mörkt kl.21. Att då ha vintertid där det blir ljust kl.4 och mörkt kl.20 känns lite galet. Dom allra flesta går knappast upp kl.4 om man har ett vanligt 7-16-arbete och man vill väl hellre ha ljust när man är vaken in på kvällen?

Från slutet av april tills det vänder vid midsommar då solen går ned 22.15 så hade det känns heltokigt att det hade mörknat redan strax efter kl.21 med vintertid. Nä ska vi ha en enda tid året runt så är sommartid klart att föredra. Tänk vad underbart att ha ljust fram tills kl.16,30 även på vintern, istället för att det är kolsvart både till jobbet och hem.

Mina tankar utgår från västkusten, naturligtvis anser man annorlunda om man bor nån annanstans.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.