Hej.
Tänker ett hus att kunna bli gammal i. Att landa och komma till ro. Just nu har vi en 13-åring boende hos oss, men någon gång flyger han ut.
Tänker ett enplanshus, öppen planlösning. Dusch och bad i anslutning till mastersovrum och även klädkammare/garderober. Två toa. Skafferi i köket.
Dubbelgarage då mannen älskar att skruva, mecka.
Hobbyrum för musicerande.
Tips önskas
Hälsningar Lotta
 
BirgitS
Hus bör ju vara anpassade till tomten så att det blir utblickar där det finns något trevligt att titta på och inte så mycket fönster åt håll med mycket insyn etc. vilket gör det svårt att komma med förslag innan sånt är känt. Det borde finnas många hustillverkare och många husmodeller som uppfyller de låga kraven som du har räknat upp.

För att göra huset mer lättsålt i framtiden bör det finnas åtminstone tre rum som kan fungera som sovrum.
 
  • Gilla
Lotta och Roger
  • Laddar…
L Lotta och Roger skrev:
Hej.
Tänker ett hus att kunna bli gammal i. Att landa och komma till ro. Just nu har vi en 13-åring boende hos oss, men någon gång flyger han ut.
Tänker ett enplanshus, öppen planlösning. Dusch och bad i anslutning till mastersovrum och även klädkammare/garderober. Två toa. Skafferi i köket.
Dubbelgarage då mannen älskar att skruva, mecka.
Hobbyrum för musicerande.
Tips önskas
Hälsningar Lotta
Vi, min hustru och jag, hade samma tankar för ca 15 år sedan när vi började drömma om det perfekta huset på ålderns höst.
Det är en rätt lång historia, men år 2010 fick vi byggt "vårt drömhus" att åldras med behag i.
Så här såg markplanet ut:
Ritning av markplan för ett hus med etiketterade rum som kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanpå i vindsutrymmet var det förvaring plus ett gästrum, och trappan upp var dragen på utsidan av ena gaveln:
Trappa på utsidan av ett vitmålat hus som leder upp till vindens gästrum och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har mycket mer ritningar och bilder att visa, så säg till om du vill har lite mer inspiration!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi, min hustru och jag, hade samma tankar för ca 15 år sedan när vi började drömma om det perfekta huset på ålderns höst.
Det är en rätt lång historia, men år 2010 fick vi byggt "vårt drömhus" att åldras med behag i.
Så här såg markplanet ut:
[bild]
Ovanpå i vindsutrymmet var det förvaring plus ett gästrum, och trappan upp var dragen på utsidan av ena gaveln:
[bild]
Jag har mycket mer ritningar och bilder att visa, så säg till om du vill har lite mer inspiration!
Jag tycker det är väldigt intressant.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi, min hustru och jag, hade samma tankar för ca 15 år sedan när vi började drömma om det perfekta huset på ålderns höst.
Det är en rätt lång historia, men år 2010 fick vi byggt "vårt drömhus" att åldras med behag i.
Så här såg markplanet ut:
[bild]
Ovanpå i vindsutrymmet var det förvaring plus ett gästrum, och trappan upp var dragen på utsidan av ena gaveln:
[bild]
Jag har mycket mer ritningar och bilder att visa, så säg till om du vill har lite mer inspiration!
Jag tycker detta är väldigt intressant och du får för min del gärna visa mera av ditt hus. Det är särskilt intressant att du kan berätta hur det fungerat i verkligheten, när du kunnat testa allting i praktiken.

Det var lite litet att se på bilden, men måtten är 14x7,7m? Så det är ett nätt litet hus på 108 kvm?
 
A andersmc skrev:
Det var lite litet att se på bilden, men måtten är 14x7,7m? Så det är ett nätt litet hus på 108 kvm?
Det stämmer!
Och jag har massor med bilder och annat att berätta.
Skall försöka återkomma i morgon onsdag.
 
  • Gilla
Lotta och Roger
  • Laddar…
Vad roligt att fundera lite, även om det aldrig blir som man tänkt när det väl dyker upp en tomt ;)

Jag hade tänkt att det är bra med 3 sovrum, för jag tror det höjer värdet om det kan bo en barnfamilj lika gärna som ett par utan hemmaboende barn.

Mitt förslag landade på 142 kvm boyta och 56 kvm garage, så det är ganska rejält.

Ritning av ett enplanshus med tre sovrum, flera klädkammare, dubbelgarage och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lotta och Roger
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi, min hustru och jag, hade samma tankar för ca 15 år sedan när vi började drömma om det perfekta huset på ålderns höst.
Det är en rätt lång historia, men år 2010 fick vi byggt "vårt drömhus" att åldras med behag i.
Så här såg markplanet ut:
[bild]
Ovanpå i vindsutrymmet var det förvaring plus ett gästrum, och trappan upp var dragen på utsidan av ena gaveln:
[bild]
Jag har mycket mer ritningar och bilder att visa, så säg till om du vill har lite mer inspiration!
Tack så mycket. Återkommer när jag kommit lite längre i planerna.
 
Ska ni nu ha garage vid byggt till huset så sätt värmepumpen där ute.
Lättare den dan den ska bytas och framförallt slipp ljudet.
Alla pumpar hörs och jag skulle aldrig sätta en sån intill ett sovrum.
 
  • Gilla
Lotta och Roger
  • Laddar…
beror ju också på vilken typ av värmepump man har. Vi hade frånluftsvärmepump i vårt förra hus - och då håller jag verkligen med dig, den lät fruktansvärt! Men där sitter ju hela delen inne. Nu har vi luft/vatten och upplever inte att innedelen låter alls. Men du har ändå en poäng, för om man har möjligheten kan man ju lika gärna göra så…

A Argastesnickaren skrev:
Ska ni nu ha garage vid byggt till huset så sätt värmepumpen där ute.
Lättare den dan den ska bytas och framförallt slipp ljudet.
Alla pumpar hörs och jag skulle aldrig sätta en sån intill ett sovrum.
 
A Argastesnickaren skrev:
Ska ni nu ha garage vid byggt till huset så sätt värmepumpen där ute.
Lättare den dan den ska bytas och framförallt slipp ljudet.
En luft-luft pump låter inteinomhus om utedelen ställs på marken utanför ytterväggen.
Då överförs inte rotorns vibrationer till husstommen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En luft-luft pump låter inteinomhus om utedelen ställs på marken utanför ytterväggen.
Då överförs inte rotorns vibrationer till husstommen.
Då vi pratar nytt hus så är inte en luft-luft pump den primära värmekällan.
Alla värmepumpar hörs mer eller mindre när dom arbetar.
Har man då ett vid byggt garage i ett ny byggt hus så är det väl all idé att placera pumpen där istället för vägg i vägg med ett sovrum.
 
A Argastesnickaren skrev:
Då vi pratar nytt hus så är inte en luft-luft pump den primära värmekällan.
När vi byggde vårt hus 2010 hade vi en täljstenskamin som enda primära värmekälla.
I övrigt värmdes huset av solinstrålning, FTX-ventilationen, kyl- och frys, köksspis, varmvattenberedare etc.
Men efter två vintrar hade jag tröttnat på att vakna med rimfrost i skägget, så våren 2013 lät vi installera en Mitsubishi Electric luft-luft värmepump, och minskade drastiskt på vedeldningen i kaminen.
LLVPn blev alltså den primära värmekällan.
Hur kallt har ni nere i Skåne?

Nu har vi tyvärr sålt huset med utsikt överHallandsåsen och Laholmsbukten,
och bor i en bostadsrätt i Halmstad, som värms med stadens fjärrvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.