Hej,

Jag hoppas ngn av alla kunniga kan hjälpa mig med mitt problem då jag står handfallen kring vilka lösningar som kan finnas.

Jag är på jakt på en lösning till mitt problem med fukt i mitt garage, eller snarare ”kallförråd” inuti mitt garage. Vi har precis gjort om hela garaget, dvs nya balkar, reglar, väggar, tak, isolering - ja rubbet. Vi håller som bäst på att måla om i förberedelse på att elektrikern ska komma och återställa allt samt installera två nya oljefyllda element i garaget.

Det som fortsatt är ett problem är kallförrådet där det luktar mycket fukt. Kallförrådet är i princip en betonglåda med papp ovanpå, dräneringsskivor, dräneringsrör och utanpå den högra väggen är det sedan fyllt med granulat (leca kulor). Den stora väggen i rummet är helt enkelt berget, där man kan se fritt rinnande vatten.

Tidigare så var det borrat ett 15cm i diameter hål genom den gamla dörren
(ny dörr - utan hål 😂 - installerad) mellan kallförråd och garage, och mot röret som går genom taket i kallförrådet ut till ovan mark satt det en fläkt som inte längre fungerade men som jag antar sugit ut luft från kallförrådet ut till utomhus.

Vi ska som sagt nu sätta in två oljefyllda element i garaget, samt sätta nya tätsittande lister runt dörren in mot huset (tidigare har mögellukt letat sig in i huset genom undertryck (?)).

Men frågan är nu, vad gör jag åt detta rum, och hur ser jag till att fukten i rummet inte vandrar vidare ut till vårt nya garage?
- Bör jag sätta in en ny fläkt som suger ut luften till utsidan och i sådana fall vilken?
- Bör jag ha dörren öppen konstant eller ska den vara stängd?
- Ska jag byta ut gallret i garageporten mot en annan sort som släpper in mer/mindre luft och ska jag ha fläkt kopplad mot den som suger in/suger ut luft?
- Bör jag ha ngn annan form av fläkt eller liknande i själva garaget som cirkulerar luften?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få

Med vänlig hälsning
 
  • Planritning, visar garage och kallförråd, måttsatt med dimensioner i centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage under ombyggnad till rum, väggar spacklade, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt, ogästvänligt hörnrum med skräp, en kvast, byggstaket och en avloppsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt utrymme, betonggolv. Reflekterande ljusfläck. Galler i golv. Skugga av person fotograferar. Möjlig källare eller tunnel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ommålad källare med rör och hål i väggen. Sliten, ouppdaterad, behöver renovering. Lite smutsigt och rått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggventil med trasigt galler och skugga, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade det kanske varit ett alternativ med:

1. Tilluftsgaller i nederkant av garageporten (finns redan)
2. Frånluftskanal med intellivent fläkt som suger ut luft från kallförrådet ut till utsidan
3. Öppen dörr mellan kallförrådet och garaget
4. WOODS MRD10 AVFUKTARE Placerad i kallförrådet

Hade jag då fått luftcirkulation i garaget och kallförrådet och förhoppningsvis fått ut merparten av den varmare fuktiga luften genom frånluftskanalen i kallförrådet och det fläkten inte orkar med löser avfuktaren?

Eller är jag ute och cyklar 🧐🙃
 
  • Planritning av byggnad, markerat "källförråd", "garage", "öppen dörr", "galler i porten", färgmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle börja med att installera mekanisk frånluft ut från kallförrådet så att du skapar undertryck där, hade dock inte haft öppen dörr men sett till att det fanns någon form av spring under dörren eller ventil från garaget då du inte vill få fukt från rummet in i garaget. Dvs du vill få undertryck där inne och det får du inte om du har hela dörren öppen. Sedan skulle jag börja med att bara köra med gallret i porten för att se om det räcker. Är det så att du efter att ha kört med det så några månader fortfarande mäter för hög luftfuktighet i garaget hade jag installerat en avfuktare. Men se då till att du inte har för höga luftflöden genom garaget för det är ju inte någon ide att avfukta luft som bara strömmar genom garaget. Alltså avfuktaren måste ju kunna avfukta större volymer än det som strömmar igenom för att ge någon effekt och du vill ju inte avfukta för kråkorna så det finns ju någon balans att finna här.

Själv har jag inte någon fuktig vägg i mitt garage men hade ändå problem med att saker i garaget möglade så installerade en sorptionsavfuktare, valde den typen då vi inte har någon värme på i garaget och dessa kan jobba i rätt duktiga minusgrader. Funktionsmässigt så står den ju både för själva utblåset dvs skapar ventilationen men den slår även på avfuktning om fuktkvoten går över 65% (eller vad den nu står på). Men då maskinen själv står för undertrycket i garaget kan jag vara rätt säker på att den inte suger genom mer luft än den klarar av att avfukta. Ska man göra det helt korrekt ska man väl mäta och kolla utrymmet storlek mot våtluftsflödet på maskinen för att se hur mycket luft den faktiskt blåser ut ur utrymmet (merparten cirkuleras ju åter som torr luft).
 
T TypRätt skrev:
Jag skulle börja med att installera mekanisk frånluft ut från kallförrådet så att du skapar undertryck där, hade dock inte haft öppen dörr men sett till att det fanns någon form av spring under dörren eller ventil från garaget då du inte vill få fukt från rummet in i garaget. Dvs du vill få undertryck där inne och det får du inte om du har hela dörren öppen. Sedan skulle jag börja med att bara köra med gallret i porten för att se om det räcker. Är det så att du efter att ha kört med det så några månader fortfarande mäter för hög luftfuktighet i garaget hade jag installerat en avfuktare. Men se då till att du inte har för höga luftflöden genom garaget för det är ju inte någon ide att avfukta luft som bara strömmar genom garaget. Alltså avfuktaren måste ju kunna avfukta större volymer än det som strömmar igenom för att ge någon effekt och du vill ju inte avfukta för kråkorna så det finns ju någon balans att finna här.

Själv har jag inte någon fuktig vägg i mitt garage men hade ändå problem med att saker i garaget möglade så installerade en sorptionsavfuktare, valde den typen då vi inte har någon värme på i garaget och dessa kan jobba i rätt duktiga minusgrader. Funktionsmässigt så står den ju både för själva utblåset dvs skapar ventilationen men den slår även på avfuktning om fuktkvoten går över 65% (eller vad den nu står på). Men då maskinen själv står för undertrycket i garaget kan jag vara rätt säker på att den inte suger genom mer luft än den klarar av att avfukta. Ska man göra det helt korrekt ska man väl mäta och kolla utrymmet storlek mot våtluftsflödet på maskinen för att se hur mycket luft den faktiskt blåser ut ur utrymmet (merparten cirkuleras ju åter som torr luft).
tack för ditt snabba svar, med mekanisk frånluft, menar du då typ Intellivent fläkt som går konstant och suger ut luft från kallförrådet ut till utsidan?

Den förra ägaren hade en gammal dörr med ett borrat hål genom den (kanske 15 cm i diameter). Är det ngt liknande du tänker eller typ öppna upp en springa under eller över dörren och sätta ett litet galler så att en lite mängd luft kan komma in i rummet men inte mycket?

/////

Funderade på om det hade varit ett annat alternativ att ha dörren helt stängd (kanske till och med igentejpad så det är helt tätt) och sedan sätta för röret med lite isolering och istället sätta en sån här avfuktare där inne https://www.power.se/hushaall/inomh.../woods-mrd10-avfuktare/p-1181601/#description

Och sedan låta garaget vara som det är, ha en fuktmätare därinne och om det då visar sig vara höga fuktvärden först försöka komma tillrätta med problemet genom att sätta in elementen annorlunda, alternativt öppna upp mekanisk frånluft (om det är det du menar med intellivent) i överkant på garageporten, och om det inte hjälper sedan sätta in en avfuktare (kanske sån sorptionsfuktare som du säger)
 
Är det så att du har en vägg som det i princip rinner vatten ifrån är det ingen ide att avfukta utrymmet för du kommer aldrig kunna tokar ur marken bakom. Det kommer bara kosta dig en väldans massa pengar i ström och filter till ingen nytta. På bilden såg det ut att finnas en golvbrunn, dvs överskott av fukt runner ut, det du behöver funder på är den som är i luften för den vill du inte ska tränga in i garaget. Om inte garaget är väldigt välisolerat mot detta utrymmet och garaget är uppvärmt kommer dessa väggar vara varmare än utrymmet inne i kallförrådet dvs dessa kommer naturligt torka om det bara finns ventilation så du behöver inte vara orolig för dessa.

För att du inte ska få fuktvandring in till garaget behöver du alltså ventilation ut från kallförrådet, så Ja med mekanisk frånluft menar jag någonting som blåser ut luften från utrymmet. Kan vara en paxfläkt eller något bättre men just för undertrycket som du vill hålla hela tiden skulle jag sätta något som blåser konstant. Hur stor hål du ska ha från garaget in till utrymmet är ju i relation till luftflödet som fläkten skapar så det kan jag inte svara på, ju mer volym fläkten blåser bort ju större hål kan du ha och fortfarande vara säker på att du får ett undertryck. Jag skulle dock inte säga att det är livsavgörande att det blir rätt här så vida du inte tänkte använda kallförrådet som förvaring för biologiskt farligt material eller andra toxiska aerosoler.

Hade det varit mitt garage hade jag vänt på det, vilket luftflöde vill jag ha genom garagedelen? Där efter hade jag sätt till att leda detta ut genom kallförrådet och flödet där genom blir vad det blir, jag skulle hoppas på att det räcker för finns det inte något organiskt material i kallförrådet och det står kallt kommer det inte vara så fuktigt i luften och då garaget antaget är varmare kommer den varma luften som ändå får antas vara torrare absorbera fukt från rummet på vågen ut. Skulle du dessutom ställa en avfuktare i garagedelen skulle detta nog absolut vara sant.
 
T TypRätt skrev:
Är det så att du har en vägg som det i princip rinner vatten ifrån är det ingen ide att avfukta utrymmet för du kommer aldrig kunna tokar ur marken bakom. Det kommer bara kosta dig en väldans massa pengar i ström och filter till ingen nytta. På bilden såg det ut att finnas en golvbrunn, dvs överskott av fukt runner ut, det du behöver funder på är den som är i luften för den vill du inte ska tränga in i garaget. Om inte garaget är väldigt välisolerat mot detta utrymmet och garaget är uppvärmt kommer dessa väggar vara varmare än utrymmet inne i kallförrådet dvs dessa kommer naturligt torka om det bara finns ventilation så du behöver inte vara orolig för dessa.

För att du inte ska få fuktvandring in till garaget behöver du alltså ventilation ut från kallförrådet, så Ja med mekanisk frånluft menar jag någonting som blåser ut luften från utrymmet. Kan vara en paxfläkt eller något bättre men just för undertrycket som du vill hålla hela tiden skulle jag sätta något som blåser konstant. Hur stor hål du ska ha från garaget in till utrymmet är ju i relation till luftflödet som fläkten skapar så det kan jag inte svara på, ju mer volym fläkten blåser bort ju större hål kan du ha och fortfarande vara säker på att du får ett undertryck. Jag skulle dock inte säga att det är livsavgörande att det blir rätt här så vida du inte tänkte använda kallförrådet som förvaring för biologiskt farligt material eller andra toxiska aerosoler.

Hade det varit mitt garage hade jag vänt på det, vilket luftflöde vill jag ha genom garagedelen? Där efter hade jag sätt till att leda detta ut genom kallförrådet och flödet där genom blir vad det blir, jag skulle hoppas på att det räcker för finns det inte något organiskt material i kallförrådet och det står kallt kommer det inte vara så fuktigt i luften och då garaget antaget är varmare kommer den varma luften som ändå får antas vara torrare absorbera fukt från rummet på vågen ut. Skulle du dessutom ställa en avfuktare i garagedelen skulle detta nog absolut vara sant.
Tack!

Jag har ingen förhoppning att använda kallförrådet till någonting faktiskt, så det enda jag vill är att jag inte ska få fuktvandring in till garaget från kallförrådet, samt att garaget unge ska få problem med fukt för att fuktig varm luft inte har någonstans att sippra ut till utsidan.

Tolkar jag dig rätt om jag siktar på att antingen ha ett galler ovanför dörren (röd), eller genom dörren (blå) + sätter in paxfläkt som kör konstant inuti rummet - så kan jag köpa ngn fuktmätare för att hålla koll på fukthalten inuti garaget och om den är ok och jag inte märker några problem så fungerar det. Alternativt kan jag om jag ser problem eller får utslag på hög luftfuktighet behöva öka storleken på hålet, och/eller sätta in en luftavfuktare i garaget och/eller öka/minska värmen på elementen?

Beklagar de många frågorna, men detta oroar mig en del med tanke på det nya garaget och det verkar inte vara helt enkelt
 
  • Ett pågående inomhusbygge med utspridda verktyg och byggmaterial. Väggar halvfärdiga och isolerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har inte jag samma fukt situation som ni men när vi byggde vårt hus med kopplat garage och förrådsdel så var det enbart självdrag i garage och förråd som var standard.

Då vårt förråd skulle agera som sekundär arbetsplats så ville jag säkerställa att luftkvalitén var bra i det rummet. Hus leverantören installerade då en Intellivent som jag ställt in som går på kontakt drift vilket ger ~11.5 l/s vilket matchar bra med Boverkets Byggregler (BBR) och deras rekommendation. Förbrukningen och ljudnivån är väldigt låg så passade min situation perfekt.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Nu har inte jag samma fukt situation som ni men när vi byggde vårt hus med kopplat garage och förrådsdel så var det enbart självdrag i garage och förråd som var standard.

Då vårt förråd skulle agera som sekundär arbetsplats så ville jag säkerställa att luftkvalitén var bra i det rummet. Hus leverantören installerade då en Intellivent som jag ställt in som går på kontakt drift vilket ger ~11.5 l/s vilket matchar bra med Boverkets Byggregler (BBR) och deras rekommendation. Förbrukningen och ljudnivån är väldigt låg så passade min situation perfekt.
Tack för din kommentar. Jag tror det finns de absolut bästa lösningarna som inbegriper att jag installerar luftvärmepump och gör både det ena och det andra, och sedan de lösningar som fungerar gott nog. Och just nu befinner jag mig i ett läge där jag vill ha det senare då jag är helt matt på allt och behöver ladda batterierna.

Har du kanske länk till din modell så kan jag läsa på lite?
 
S svare skrev:
Tack för din kommentar. Jag tror det finns de absolut bästa lösningarna som inbegriper att jag installerar luftvärmepump och gör både det ena och det andra, och sedan de lösningar som fungerar gott nog. Och just nu befinner jag mig i ett läge där jag vill ha det senare då jag är helt matt på allt och behöver ladda batterierna.

Har du kanske länk till din modell så kan jag läsa på lite?
Står bara Fresh Intellivent på dom, på deras hemsida har dom 3 modeller där alla ser snarlika ut.

Då husleverantören installerade den så tog det mig 5 minuter att ta bort dragsnöret och ställa in den på konstant drift med lägsta hastighet. Har kört den nu i 11 månader.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är det så att du har en vägg som det i princip rinner vatten ifrån är det ingen ide att avfukta utrymmet för du kommer aldrig kunna tokar ur marken bakom. Det kommer bara kosta dig en väldans massa pengar i ström och filter till ingen nytta. På bilden såg det ut att finnas en golvbrunn, dvs överskott av fukt runner ut, det du behöver funder på är den som är i luften för den vill du inte ska tränga in i garaget. Om inte garaget är väldigt välisolerat mot detta utrymmet och garaget är uppvärmt kommer dessa väggar vara varmare än utrymmet inne i kallförrådet dvs dessa kommer naturligt torka om det bara finns ventilation så du behöver inte vara orolig för dessa.

För att du inte ska få fuktvandring in till garaget behöver du alltså ventilation ut från kallförrådet, så Ja med mekanisk frånluft menar jag någonting som blåser ut luften från utrymmet. Kan vara en paxfläkt eller något bättre men just för undertrycket som du vill hålla hela tiden skulle jag sätta något som blåser konstant. Hur stor hål du ska ha från garaget in till utrymmet är ju i relation till luftflödet som fläkten skapar så det kan jag inte svara på, ju mer volym fläkten blåser bort ju större hål kan du ha och fortfarande vara säker på att du får ett undertryck. Jag skulle dock inte säga att det är livsavgörande att det blir rätt här så vida du inte tänkte använda kallförrådet som förvaring för biologiskt farligt material eller andra toxiska aerosoler.

Hade det varit mitt garage hade jag vänt på det, vilket luftflöde vill jag ha genom garagedelen? Där efter hade jag sätt till att leda detta ut genom kallförrådet och flödet där genom blir vad det blir, jag skulle hoppas på att det räcker för finns det inte något organiskt material i kallförrådet och det står kallt kommer det inte vara så fuktigt i luften och då garaget antaget är varmare kommer den varma luften som ändå får antas vara torrare absorbera fukt från rummet på vågen ut. Skulle du dessutom ställa en avfuktare i garagedelen skulle detta nog absolut vara sant.
Om jag läser på standard för tilluft i garage och hemmamiljö pratar man om ett lägstavärde på 0,35 liter per kvm och sekund. Garage + kallförråd är ca 45kvm vilket då innebär att jag behöver minst 15,75 liter. Tidigare rekommendationer låg på 0,9 vilket så hade gett 40,5.

Vad tror du om en paxfläkt med kapacitet på 97m3/h vilket blir lite drygt 27 liter men så köper jag till en varvtal/effektreglerare så kan justera den beroende på hur torr/fuktig luften är utomhus, samt också ha lite spelrum i hur mkt luft jag flyttar beroende på andra omständigheter som kanske är oklara just nu?

Så köper jag till ett kallrass-spjäll ifall strömmen går eller ifall jag helt enkelt vill stänga av den.

Röret fläkten kopplas till är dock 130cm långt jag hoppas den fixar det Sc:,h

Och sedan tänkte jag slutligen köpa en överluftsventil som jag kan skruva fast (istället för att montera invändigt dörren), då kan jag börja med att borra upp hål i dörren några åt gången för att successivt kunna avgöra hur många hål som behövs för att skapa ett tillräckligt bra luftflöde men samtidigt bibehålla undertryck). Enligt beskrivningen står det att kapacitet vid 10 Pa spalt: 9,5 l/s. Kapacitet vid 10 Pa hålrad: 7,5 l/s. Håltagning spalt: 330×16 mm. Håltagning hålrad: 16 st Ø16 mm.

Vad tror vi? dontknow

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...lflakt/kanalflakt-pax-viaduct/p-963929-963942

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tar/varvtals-och-effektregulator-pax/p-146265

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...aler/spjall/kallrasspjall-pax-calima/p-555633

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ventiler/overluftsdon-fresh-f12-vit/p-1327934
 
Själv hade jag nog gått på något lite kraftigare än en pax under dessa omständigheter (att ha en helt blöt vägg är ju inte samma sak som att ha inomhusluft). Så länge totala ytan för luftflöde är mindre i mellandörren än röret ut så är du ju helt säker på att alltid ha undertryck men även om det är mer än så lär ju resultatet bara bli att luften sugs med ett lägre tryck och så länge du inte öppnar dörren helt lär det duga gott ändå. Skulle se till att ha något att mäta luftfuktighet med i garaget i alla fall. Kanske en billig enkel fläkt duger och då var det ju bra så.
 
T TypRätt skrev:
Själv hade jag nog gått på något lite kraftigare än en pax under dessa omständigheter (att ha en helt blöt vägg är ju inte samma sak som att ha inomhusluft). Så länge totala ytan för luftflöde är mindre i mellandörren än röret ut så är du ju helt säker på att alltid ha undertryck men även om det är mer än så lär ju resultatet bara bli att luften sugs med ett lägre tryck och så länge du inte öppnar dörren helt lär det duga gott ändå. Skulle se till att ha något att mäta luftfuktighet med i garaget i alla fall. Kanske en billig enkel fläkt duger och då var det ju bra så.
Tack!

Det känns som att man inte är helt ute och cyklar iaf och kan testa med detta till en början. Den initiala investeringen är ju väldigt låg så om man behöver göra om göra rätt så är det ingen större skada skedd.

Ska definitivt köpa en fuktmätare så får man ytterligare lite datapunkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.