Hej!
Jag ska låta en snickare byta ut brädor i fasaden före jag ska måla. Nu är det mestadels gamla brädor med tjock lager färg som gör att ytan mestadels är slät. Några brädor ser ut att vara motsvarande finsågade (det är ett gammalt hus) medan andra kanske är hyvlade? Jag skulle vilja ha de nya släta så att de inte skiljer sig mycket från fasaden som sitter kvar men hur är det med att vända den finsågade brädan åt ”fel” håll så att den släta sidan kommer utåt? Blir det ok eller blir det fel med märgsidan då? Har någon erfarenheter av detta? Eller erfarenhet av att sätta upp finsågade brädor bredvid släta, om det ser ok ut eller om det syns/stör mycket? Om jag inte väljer hög glans på färgen demidekk blir det mindre skillnad antar jag?
 
surris
H Helen111 skrev:
Hej!
Jag ska låta en snickare byta ut brädor i fasaden före jag ska måla. Nu är det mestadels gamla brädor med tjock lager färg som gör att ytan mestadels är slät. Några brädor ser ut att vara motsvarande finsågade (det är ett gammalt hus) medan andra kanske är hyvlade? Jag skulle vilja ha de nya släta så att de inte skiljer sig mycket från fasaden som sitter kvar men hur är det med att vända den finsågade brädan åt ”fel” håll så att den släta sidan kommer utåt? Blir det ok eller blir det fel med märgsidan då? Har någon erfarenheter av detta? Eller erfarenhet av att sätta upp finsågade brädor bredvid släta, om det ser ok ut eller om det syns/stör mycket? Om jag inte väljer hög glans på färgen demidekk blir det mindre skillnad antar jag?
Hej,
Vad är det för hus och årtal? Är det målat med linoljefärg en gång i tiden så är det troligen hyvlat, äldre panel målad med slamfärg nöts ner med tiden och kan du också upplevas som "slät".

Panelbräder på de vanliga byggvaruhusen är sågade utan hänsyn till märgsidan...plockar du lite så kan du ta fram brädor som är rätt sågade, såvida de inte är spårade på den hyvlade sidan. Annars är det inga problem att ha den hyvlade sidan utåt.

Jag tror inte det blir bra att sätta dit sågade brädor om det är hyvlade som sitter nu, kommer inte att se så bra ut.
 
surris surris skrev:
Hej,
Vad är det för hus och årtal? Är det målat med linoljefärg en gång i tiden så är det troligen hyvlat, äldre panel målad med slamfärg nöts ner med tiden och kan du också upplevas som "slät".

Panelbräder på de vanliga byggvaruhusen är sågade utan hänsyn till märgsidan...plockar du lite så kan du ta fram brädor som är rätt sågade, såvida de inte är spårade på den hyvlade sidan. Annars är det inga problem att ha den hyvlade sidan utåt.

Jag tror inte det blir bra att sätta dit sågade brädor om det är hyvlade som sitter nu, kommer inte att se så bra ut.
Hej!
Tack för svar!
Huset är från tidigt 1900-tal enligt mäklaren (förra året) men det kan vara äldre också, ingen vet. Timrade väggar med papp och plank direkt på.
Så i de flesta fall bryr man sig inte längre om märgsidan på sågverk och har man tur kan man hitta brädor med hyvlad märgsida som man då kan sätta utåt, förstod jag rätt?
Brädor på fasaden har bytts ut vid behov ser det ut som och de flesta ser lite ruggliga ut där det är tunnare färglager men dom ser inte alls ut som de senast utbytta (bild 2 och 7). Så jag blir osäker på om det är finsågat eller hyvlat? Nu är det enligt färghandel troligtvis demidekk på.
 
  • Närbild på gulmålad träfasad med flagande färg och sprickor som indikerar väderslitage och behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gulfärgade brädor på en fasad, några ser nyskiftade ut, andra äldre och slitna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träplank på fasad med flagnande gul färg och synlig trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gulmålad träfasad med flagande färg och synliga sprickor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en fasad med flagnande gul färg som exponerar underliggande trästruktur, med nummer 5 markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gul fasad med flagnande färg och synligt trä där färgen lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gulmålad fasad med synliga tecken på åldring och slitage samt en vitmålad planka till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Det är inte hyvlade brädor, det är sågat med ramsåg. Det hittar du inte på en vanlig byggvaruhandel men det finns några sågverk som man fortfarande kan få ramsågat virke ifrån. Då är båda sidorna sågade och man kan alltid vända kärnsidan utåt.

De nya är finsågade.

Angående årtal som kom det ett nytt fastighetsregister för hustaxering 1910 och då på alla hus man inte visste årtalet blev det byggår 1909.
 
surris surris skrev:
Det är inte hyvlade brädor, det är sågat med ramsåg. Det hittar du inte på en vanlig byggvaruhandel men det finns några sågverk som man fortfarande kan få ramsågat virke ifrån. Då är båda sidorna sågade och man kan alltid vända kärnsidan utåt.

De nya är finsågade.

Angående årtal som kom det ett nytt fastighetsregister för hustaxering 1910 och då på alla hus man inte visste årtalet blev det byggår 1909.
Tack för intressant information! Ramsågade brädor borde jag haft då men både ekonomi och tidsaspekt får tyvärr styra denna gång. Men jag ska tänka på att inte byta ut fler brädor än nödvändigt i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.