Någon som har något tips på hur jag ska göra? Efter att vi tagit ner en timmervägg blev ca en meter kvar av väggen. Vi tänkte låta den vara synlig men den blev lite misshandlad av de som tog ner väggen. Tänkte hyvla den så den blir lite jämnare. Kruxet är att min hyvel inte kommer åt de sista 10 cm in mot hörnet. Nån som har ett förslag på vad man kan göra? Finns det hyvlar som har skäret framtill eller finns det andra förslag på vad man kan göra för att fixa till väggsnutten?
 
  • Ett hörn av ett rum med blommigt tapetserade väggar och oslipade träplankor, svagt upplyst, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använde stämjärn sista biten när jag jämnade till mina timmerväggar för att sätta gips. Funkade fint.
Du kan naturligtvis även hyvla vertikalt sista biten mot hörnet för att komma närmare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kvantfysik skrev:
Jag använde stämjärn sista biten när jag jämnade till mina timmerväggar för att sätta gips. Funkade fint.
Du kan naturligtvis även hyvla vertikalt sista biten mot hörnet för att komma närmare.
Stämjärn kan ju vara ett alternativ ja 👍
Fnasar det inte sönder totalt om man hyvlar på tvärsen?
 
G gnuttas skrev:
Stämjärn kan ju vara ett alternativ ja 👍
Fnasar det inte sönder totalt om man hyvlar på tvärsen?
Blir kanske inte exakt samma ”finish” som när du hyvlar längs med fibrerna, men spelar ju ingen roll om timret inte ska vara blottat. I annat fall kan du säkert slipa lite lätt för att få det snyggare
 
Skrä den jämnare istället.
 
K Kvantfysik skrev:
Blir kanske inte exakt samma ”finish” som när du hyvlar längs med fibrerna, men spelar ju ingen roll om timret inte ska vara blottat. I annat fall kan du säkert slipa lite lätt för att få det snyggare
Japp👍👍
 
F fribygg skrev:
Skrä den jämnare istället.
Ja det hade ju varit ett alternativ . Vet bara inte riktigt hur man gör. Det är väl en speciell yxa man behöver med
 
G gnuttas skrev:
Ja det hade ju varit ett alternativ . Vet bara inte riktigt hur man gör. Det är väl en speciell yxa man behöver med
Kanske rådfråga forumets timmerman @heimlaga om råd om du inte tror dej själv om att kunna skrä dän det som behöver bort.
 
Bila om du verkligen måste. Låt det helst vara som det är.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Bila om du verkligen måste. Låt det helst vara som det är.
ok 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.