Jag skulle behöva hyvla kanten på en tre meter lång och 21 mm tjock bräda så att vinkeln blir 45 grader. Hur gör man? Händig karl med sinne för precision handhyvlar. Men vi andra? Finns det något tips, trix, någon maskin eller något redskap att använda?
 
kanske med en fräs
 
Elhyvel, som hålls i 45° vinkel kanske?

Det är inte särskilt svårt, om man tar lite i taget.
 
daugaard skrev:
kanske med en fräs
Menar du en handöverfräs?
KnockOnWood skrev:
Elhyvel, som hålls i 45° vinkel kanske?

Det är inte särskilt svårt, om man tar lite i taget.
Håller man den 45 grader på fri hand, eller ställer man på något sätt in 45 grader?
 
Birkelund skrev:
...
Håller man den 45 grader på fri hand, eller ställer man på något sätt in 45 grader?
Det är ganska lätt att arbeta med 0°, 45° och 90°.
Det är något vi har inbyggt i hjärnan.

Den förr-förra tekniska chefen på mitt jobb sa ofta att man kan se 2° vinkelfel med blotta ögat, när det gällde vågrätt och lodrätt alltså.
Och 45° är helt enkelt halvvägs mellan vågrätt och lodrätt :)

Men det är klart att du skall ha en "mall" med 45° vinkel att kontrollera med, medan du tränar upp ögat.
 
Om du har en cirkelsåg är det enkelt att få en 45 graders. Sedan beror det också på vad du ska göra och hur noggrant de behöver vara.
 
Jag skulle ha valt en bordsåg om det finns tillgängligt. Bara att tilta bladet och köra igenom så är det klart på 5 sekunder. Vill man ha en perfekt finish på ytan så är det bara att gå efter med ett sandpapper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.