Vi ska renovera ett av sovrummen i huset som är byggt på 70-talet med källare. Detta är på ovanvåningen och huset har satt sig så golvet lutar ner från fasadvägg till en innervägg. Alltså lägsta punkt är vid innerväggen och det skiljer sig ca 2-3cm. Rummet är ca 3x3m.
Vi funderar på om man kan hyvla ner balkarna för att jämna ut nivån? Och kanske stadga med kryss? Finns det några risker med att hyvla bort 2-3cm på balkarna? Flytspackel är inte aktuellt då tröskeln redan ligger i nivå med golvet både i rummet och på andra sidan dörren.
 
Kanske höja med kilar eller kilhyvlade brädor? Då finns ingen risk för försvagning.
 
U
Eller skruva en till regel på sidan av befintliga reglar. Men det blir ju samma sak som flytspackel, att man höjer lägsta punkten.
 
  • Gilla
nikasp och 4 till
  • Laddar…
Glöm vad jag skrev. Jag missade att det inte fick höjas. Då återstår väl hyvling (eller liknande) eller lutande golv. Jag skulle nog chansat på hyvling.
 
S
Jag hade inte chansat på att hyvla av 3CM på reglarna. Det är alldeles för stor del av regelns totala höjd.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Att höja tröskeln/dörrkarmen och närmsta reglar låter ju som enklare än att hyvla ner hela golvet.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
tommib
Håller med SueCia, 3 cm är alldeles för mycket att hyvla av.

Jag skulle också vara väldigt intresserad av varför det har satt sig så mycket som 3 cm. Det är mycket på ett 70-talshus med källare skulle jag säga. Har någon gjort olämpliga renoveringar tidigare, som att göra en öppen planlösning utan att växla av?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Håller med SueCia, 3 cm är alldeles för mycket att hyvla av.

Jag skulle också vara väldigt intresserad av varför det har satt sig så mycket som 3 cm. Det är mycket på ett 70-talshus med källare skulle jag säga. Har någon gjort olämpliga renoveringar tidigare, som att göra en öppen planlösning utan att växla av?
När vi förstärkte köksgolvet, det som ligger jämte sovrummet, upptäckte vi att dom har förmodligen byggt med för klent virke utan väggar eller annat bärande under. Så där vi har väggar uppe har golvet satt sig rätt mycket eftersom det blir en sån tyngd..
Lutar mot att vi får höja nivån ändå och låta bli hyvlingen om vi inte vill riskera försvaga något. Men om man sätter en regel mot väggen, hur stöttar man ”svackan” som kommer bli?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Eller skruva en till regel på sidan av befintliga reglar. Men det blir ju samma sak som flytspackel, att man höjer lägsta punkten.
Om man sätter regel och höjer lägsta punkt, får man inte en svacka mellan? Hur får man golvet stumt och inte svampigt?
 
Är problemet att bjälklaget är för klent låter ju hyvling helt klart olämpligt.
 
K
Spännande att man sitter inne på infon att bjälklaget troligen är underdimensionerat men ändå kan tänka sig att hyvla av en bit…
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
T
Hade jag varit TS skulle jag ha försökt stadga upp bjälklaget nerifrån innan det sätter sig ännu värre, bara ett tips!
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Spännande att man sitter inne på infon att bjälklaget troligen är underdimensionerat men ändå kan tänka sig att hyvla av en bit…
En bit mot yttervägg, och tråden är väl ändå till för att lära sig av andra. Dessutom i köket fick vi hyvla ner vissa partier med hjälp av snickare, då handlade det dock om ca 1cm.
 
tommib
Jo, jag tycker som tank77 att första åtgärden här bör vara att titta på hur man ska stötta bjälklaget nerifrån. Det lär ju inte bli bättre med sättningarna med tiden. Det låter också gravt olämpligt att hyvla ens en centimeter från bjälklaget om det nu är konstaterat för klent.
 
  • Gilla
Minipaak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.