O
Osäker på vilket forum tråden passar i men eftersom det ska bli möbelvirke provar jag här.

Jag har några färska ekstockar som jag har klyvt till rätt tjocka plank. Går det att grovhyvla dom nu när virket är färskt eller bör de torka först? Brukar ek slå sig mycket när det torkar?
 
Jag vet inte vad som går eller inte men det normala är väl att man låter det lufttorka nått år först...

Skulle jag gissa så får nog hyveln jobba hårt med färskt virke och du kommer ändå att få hyvla om då du varken vet exakt hur mycket det krymper/slår sig.

Prova.. går det bra att hyvla så går det... lär ju inte påverka nåt annat.

/ATW
 
O och en till skrev:
Osäker på vilket forum tråden passar i men eftersom det ska bli möbelvirke provar jag här.

Jag har några färska ekstockar som jag har klyvt till rätt tjocka plank. Går det att grovhyvla dom nu när virket är färskt eller bör de torka först? Brukar ek slå sig mycket när det torkar?
Det bör torka först så du inte tappar onödigt när det torkar och slår sig.
Hur mycket det slår sig beror bla på hur det.har.växt och hur du sågat det.
 

Bästa svaret

Det ska lufttorka långsamt, välströat och helst i spänn. Ett gäng kraftiga spännband så har man gjort vad man kan.
Lycka till!
 
O
S Spikrätaren skrev:
Det ska lufttorka långsamt, välströat och helst i spänn. Ett gäng kraftiga spännband så har man gjort vad man kan.
Lycka till!
Då får det torka först men som experiment hyvlade jag en bräda också för att se hur hur mycket det riskerar att slå sig.
 
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.