Jag vill kicka igång mitt hyvlande och funderar på Lie Nielsens hyvlar (jag vet jag vet, de är dyra grejor för nybörjare men avstå gärna från kommentarer om att köpa begagnat för jag tycker att en del av hobbyn är att omge sig med fina verktyg), men jag skulle vilja ha lite av era erfarenheter om vad man bör börja med. Jag har siktet inställt på en putshyvel och en lite längre rubank (jack plane) för att kunna rikta stycken och ta av material lite snabbare. Jag har en Axminster Rider 69 1/2 stöthyvel sedan tidigare.

Mitt första projekt är att återvinna ett gammalt köksbord i massiv ask och göra en sittbänk av det och jag skulle vilja göra det helt med handverktyg. Jag behöver kunna rikta och plana ut skivan samt även få till en riktigt fin finnish.

Som putshyvel har jag tittat på LN 4 och som rubank hade jag initialt tittat på en low angle 62:a men fått lite feedback på forumet här att den kanske inte är helt optimal för våra vanligaste svenska träsorter så nu tittar jag på "vanliga" bevel up-hyvlar.

4:an verkar given men jag har svårt att bestämma mig för om det är en 5:a, 5 1/2 eller en 6:a eller en 62 jag bör komplettera med? Man vill ju så klart att hyvlarna ska täcka så många användningsområden som möjligt samtidigt som de ska vara relativt lättanvända.

En bonusfråga: Vad kan ni rekommendera som en första slip-uppsättning? Jag har förstått att Veritas MK2 är bra men vilka stenar och grit bör jag köpa in?

Tack!
 
Som jag skrev på annat håll så rekommenderar jag antingen en 5:a eller 7:a som långhyvel (rubank på sörlänningsspråk).
6:an är litet sådär mitt emellan......jag har en gammal fin 6:a från sekelskiftet 1900 och innan jag skaffade stenbergaren använde jag den mycket men 5.an och 7:an är viktigare tycker jag.

Jag grovslipar hyvelbett på bandslipmaskin och bryner på frihand på en urgammal Västilästen. De är bra. Stenbrottet är igång ännu. www.västikivi.fi.
Om du bryner med jigg är de litet mindre lämpliga.
 
Jag gillar min 5a skarpt trots att jag äger en LN 4a som "på pappret" är bättre än 5an för ex putsning. Äger ingen 7a men det är mitt nästa köp är det väl tänkt. 5an är hursomhelst en väldigt bra allroundhyvel. Håller med heimlaga om att 6a känns lite "onödig", den är ju stor o tung o då kan man lika gärna gå på en 7a.

Vill ge ett litet varningens finger för att ha den där bordsskivan som startprojekt. Är den industritillverkad limfog är det väldigt stor risk att den är bredbandsputsad till rätt finish/tjocklek och väldigt liten chans att alla plankorna har fiberriktningen på samma håll. Är så fallet kommer det vara en mardröm att handhyvla den.

Jag bryner med veritas mk2 och diamantstenar följt av 1500 och 2500 sandpapper. Överlag sägs väl sandpapper på slätt underlag vara enklare för nybörjare (dom håller sig plana till skillnad från en sten), men dyrare i längden. Slipar gör jag på tormeken.
 
Började för några år sedan med gamla hyvlar, köpte en LN low angle jack plane. Men för något år sedan köpte jag ett set hos Dictum (https://www.dictum.com/en/tools/woo...beginners-right-handed-use?ffRefKey=hlc9CkIJ4)
, de 3 hyvlarna använder jag i stort sätt hela tiden i varje projekt. En grej med att det är så många viljor om hyvlar är ju att man använder olika i olika sammanhang. Gillar också "hot-dog" på den stora som är så skönt att använda i ´"shooting board".
Hade jag börjat om så hade det räckt med detta set bra länge!

Våtslippapper, mdf-skräpbit med slippasta för att bryna är mitt tips.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Jag hittade en video som förklarar det här med handhyvling.
https://www.youtube.com/watch?v=Xi7_CdF4d3o

-Först riktar han ena sidan med en långhyvel.
-Sedan märket han ut tjockleken med strykmått.
-Sedan hyvlar han bort det mesta överskottet av den ohyvlade sidan med en skrubbhyvel.
-Sedan slätar han upp den skrubbhyvlade ytan med sin "hogging plane" som är en vanlig hyvel med en liten kurva i eggen. Han använder en nummer 4 för det endamålet men jag och de flesta andra föredrar nummer 5.
-Sedan riktar han den andra sidan med långhyveln.
-Till slut putshyvlar han båda sidorna med en fint ställd putshyvel med rakslipad egg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.