Har införskaffat en hyvelbänk för barnen, en gammal IKEA.
Tyvärr är gängan seg att få loss ur yttre tången. Kan man komma åt att smörja med vaselin eller tom ta bort den?
Funderar annars på att byta ut mot en gängad metall stång.
Någon som har tips? Skulle bli glad att få iordning den för barnens skull ..
Närbild av en barnstorlek hyvelbänks yttre tång med seg gänga, tillverkad av trä, med förslag på smörjning eller utbyte efterfrågas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänker att man kletar talg på skruven och sen skruvar fram och tillbaka tills allt går som smort. Funkade på min gamla träskruv. Vaselin funkar säkert det med.
 
FreQa FreQa skrev:
Har införskaffat en hyvelbänk för barnen, en gammal IKEA.
Tyvärr är gängan seg att få loss ur yttre tången. Kan man komma åt att smörja med vaselin eller tom ta bort den?
Funderar annars på att byta ut mot en gängad metall stång.
Någon som har tips? Skulle bli glad att få iordning den för barnens skull ..
[bild]
Talg eller vaselin som @Frustrator skriver funkar nog bra. Det spelar nog inte så stor roll vad du tar så länge det inte absorberas av träet. Kärvande dragkedjor och trälådor brukar ju kunna fixas med en stearinstump.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag tänker att man kletar talg på skruven och sen skruvar fram och tillbaka tills allt går som smort. Funkade på min gamla träskruv. Vaselin funkar säkert det med.
Hmm alltså problemet är att den rör sig runt men flyttar sig inte .. Känns kanske lite som gängan i yttre tången nöts ner...
 
FreQa FreQa skrev:
Hmm alltså problemet är att den rör sig runt men flyttar sig inte .. Känns kanske lite som gängan i yttre tången nöts ner...
Den ska inte röra sig axiellt i själva tången så antar det är gängan i bänken som är trasig?
 
Ola C Ola C skrev:
Den ska inte röra sig axiellt i själva tången så antar det är gängan i bänken som är trasig?
Nu ska vi se om jag fattar.
Den delen som är fotad snurrar knappt som @Ola C menar. Den som är fastskruvad i bänken snurrar.
Kan trät har svällt eller liknande?
 
FreQa FreQa skrev:
Nu ska vi se om jag fattar.
Den delen som är fotad snurrar knappt som @Ola C menar. Den som är fastskruvad i bänken snurrar.
Kan trät har svällt eller liknande?
OK, då är jag med. Ja det har varit väldigt hög relativ luftfuktighet denna sommaren så det är fullt troligt att det svällt. Har du aningen glapp i axiell led så du är säker på att det är radiell led det kärvar? Hur ser det ut från andra hållen, vad möter dom där metallstiften?
 
Ola C Ola C skrev:
OK, då är jag med. Ja det har varit väldigt hög relativ luftfuktighet denna sommaren så det är fullt troligt att det svällt. Har du aningen glapp i axiell led så du är säker på att det är radiell led det kärvar? Hur ser det ut från andra hållen, vad möter dom där metallstiften?
Träverktyg med rund knopp och skruvtving, indikerar fråga om möjlig disassemblage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inget glapp någonstans. Den sitter hårt fast. Med lite teknik får man den att snurra.
Kan man våga borra bort stiften som troligen håller fast någonting kring axeln?
 
Nu halvgissar jag men jag anar att snittet ser ut nåt liknande bilden nedan. Pinnarna håller isåfall gängade stången i ett svarvat spår. Tror inte det är där det kärvar, borde va mantelytan som går för tajt i hålet. Men ska du ha loss det måste metallstiften ut.

Ritning av gängad stång med svarvat spår och metallstift, antydan till mekanisk konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Hmm alltså problemet är att den rör sig runt men flyttar sig inte .. Känns kanske lite som gängan i yttre tången nöts ner...
Om det är som på Ola's bild så ska inte skruven flytta sig, utan bara snurra runt. Dock ser det ut på dina bilder som att gängan fortsätter in i yttertången, men det kanske inte är så?
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är som på Ola's bild så ska inte skruven flytta sig, utan bara snurra runt. Dock ser det ut på dina bilder som att gängan fortsätter in i yttertången, men det kanske inte är så?
Jo men kanske bara ett halvt varv. Jag ser mörker rakt in, ingen trägänga.
 
Ola C Ola C skrev:
Nu halvgissar jag men jag anar att snittet ser ut nåt liknande bilden nedan. Pinnarna håller isåfall gängade stången i ett svarvat spår. Tror inte det är där det kärvar, borde va mantelytan som går för tajt i hålet. Men ska du ha loss det måste metallstiften ut.

[bild]
Borra ut dom med en tappborr, så man får ett litet djup att kunna dra upp dom?
 
Blev lite nyfiken, det verkar finnas lite olika typer av axiell låsning för stången, på engelska kallas det tydligen garter groove

I princip alla varianter men ser på bildsök medger enkel demontering, medan IKEA inte helt otippat kört på nån budgetvariant som inte går att plocka isär.
 
Ola C Ola C skrev:
Blev lite nyfiken, det verkar finnas lite olika typer av axiell låsning för stången, på engelska kallas det tydligen garter groove

I princip alla varianter men ser på bildsök medger enkel demontering, medan IKEA inte helt otippat kört på nån budgetvariant som inte går att plocka isär.
Lite så tänkte jag också. Får jag loss dom ska jag sätta dit något som går att ta bort
 
FreQa FreQa skrev:
Lite så tänkte jag också. Får jag loss dom ska jag sätta dit något som går att ta bort
Kan du inte prova att borra pilothål från motsatt sida och knacka ut sprintarna samma väg de gick in?
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.