Har en hyvel enl rubrik. Made in Sweden. Gissningsvis ngn ggn under första halvan av 70-t. När jag använde den häromdagen så kände jag att bakre handtaget (i äkta plast) var löst/glappigt. Trodde att plasten spruckit runt främre "infästningen", men det visade sig vid demontering att plasthandtaget består av två halvor som bara är ihoptryckta och sitter ihop pga några utspridda plastpluttar.

Förbluffad över denna simpla och undermåliga sammansättning som inte fyller ngt nödvändigt värde då allt är demonterbart även om handtagshalvorna limmas ihop såvitt jag kan notera. Emellertid är det ännu mer förbluffande att den främre "infästningen" inte är en infästning utan endast en grov "styrpinne" så man inte obemärkt råkar montera handtaget på tvären... "Styrpinnen" är minst 2 mm mindre än hålet i handtaget vilket gör att även om man limmar ihop handtaget till en stabil enhet så kommer handtaget att glappa/vrida sig. Det gör ju att man inte har ngn riktig kontroll över hyveln.

Min fråga om detta till er riktiga snickarproffs är: Varför ser konstruktionen ut så här?
(Inte ens världens billigaste tillverkare i Långtbortistan skulle ha så här dålig passform, så därför blir man ju lite misstänksam huruvida handtagsglappet har ngt för mig okänt syfte...)
 
70-talet var tiden när proffsen använde allt mindre handverktyg och en del av tillverkarna tävlade om att göra sina produkter billigare för att kunna sälja åt hobbysnickare.

Jag har sett betydligt värre kvalitetsfel på nutidens kinesiska och indiska hyvlar.

Snickra nytt handtag av trä!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Snickra nytt handtag av trä!
Det var just det jag funderade på. :)

Då finns det ingen hemlig finess med glappigt handtag då? :seenoevil:
 
Oldboy Oldboy skrev:
Då finns det ingen hemlig finess med glappigt handtag då? :seenoevil:
Jodå, du hyvlar något. Visar din respektive. Påpekar allt som är dåligt. Svär. Går till datorn. Beställer en fiiiin hyvel. (Och blir jättefattig på köpet)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Lysande! :D Tänkte inte på det. :oops:

Men för all del, klickade hem en ny elhyvel igår då den gamla AlphaTools käkade upp drivremmen. Först den gamla remmen sedan också den nya.
Det räckte med lite ojande och svärande... Nu blev det ingen fiiin hyvel utan bara en liten "billig", men väl en märkeshyvel denna gång, och som grädde på moset fick jag den av frugan som en försenad julklapp. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.