Jag har hållt på ett tag att gräva ur krypgrunden under köket och har nu insett att en sugbil är enda sättet att rädda ryggen.....

På onsdag så kommer dom 8h till en kostnad av 2000kr/h..... SÅ Jag vill ju maximera denna tid såklart och inte få massa extra grävarbete efter att dom varit där.

1. Ena sidan av krypgunden vätter mot en källarvägg där grävs/sugs det ner till källargolvnivå, inga konstigeter

2. 1 ½ sida har jag grävt ner till berg så dom är oxå klara.

3. Återstår gör 1½ sida som i nuläget står på en låg stenmur, syllstocken kanske ligger 10-20cm ovan mark och stenen går ner lika mycket i jorden. Antar att man behöver frilägga helt och hållet UNDER denna mur och gjuta/mura upp en ny för att få en rimlig höjd i kryputrymmet (dagens kryputrymme va helt obefintligt, stockarna låg på mark.)??

Att frilägga helt görs ju inte utan stöttor det fattar ja ju men frågan är väll i första hand om det är så man bör göra eller om det är ok att förlägga grunden på samma djup som den nu är lägs dessa två kanter för att sedan slutta neråt/innåt så mycket man nu vågar gräva ut utan risk för ras.... känns som en fuskvariant... men hur göra? blir ju ett jäkla meck att frilägga helt 1 meter under syllstocken och mura upp en ny grundmur.... men måste man så måste man ju...


skiss1234.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har också funderat på sugbil: Kan den suga upp jord och sand som tryckts ihop av ett hus i 70 år? Måste man inte luckra upp sanden lite? Hur stora stenar tar den?
 
Hade en kompis som hade hem en sugbil å dom hade problem med att de fastna sten i röret.
 
Dom suger 10cm stora stenar och slänger undan större säger dom. Jag har själv grävt ut några kubik för hand... kört med bilningsspett-grävt-bilningsspett-grävt....o.. det som sliter och tar tid är att bära ut jorden. Det går ganska lättt att luckra upp och pilla bort stora stenar. SÅ jag tror definitivt att sugbilen kommer göra nytta men jag vill ju att dom gör maximal nytta så jag inte står där med ytterligare kbm som ska ut.... Oundvlikligt att man tvingas kompletera såklart men.... vet ju inte riktigt i nuläget hur mycket djup som krävs.... ska försöka få dit en marknisse men det är lite kort varsel.. så
 
Sugning pågår... 4h har gått och jag är väll inte superimponerad på hur fort det går... Ett hett tips till den som ska göra liknande är att luckra upp jorden rejält innan dom kommer... Som tur var hade jag grävt ner lite stöttor och producerat en stor hög i mitten med lös jord, den sögs ju upp på ett par minuter....
 
8h sugbil -2h i transport fram å tebaks, dumpa av avfall osv osv... Några 10kbm har ju inte förvunnit kan ja ju bara säga så som jag skrev tidigare gäller det att förbereda sig så mycket det går.. !

16000kr kosta kalaset så det hade ju garanterat blivit gjort mer om man hade anställt 4 gubbar som jobbat "för hand" för motsvarande kostnad...vem som nu skulle vilja ha det jobbet.. .
 
Det var ju lite det jag undrade tidigare i tråden om man kan suga upp hårt packad sand pch sten som tryckts till av ett hus i 100 år.
Funderade på om man skulle kunna köra över området som ska grävas ut med en Jordfräs för att luckra upp det?
 
Jag grävde ju ut en hel del och tyckte det gick ganska bra med bilhammare och spade..... men det är klart att det blir la mer kompakt ju djupare man kommer.
 
En jordfräs är inte vare sig snabbare, effektivare, eller innebär mindre fysisk belastning.

Vi använde vår till att markbereda för en häck på åkermark (gräsvall) för ett antal år sedan. Det var ett tungt jobb (typ björnbrottning), och det var på håret att fräsen orkade ta sig igenom grässvålen. På ett ställe där matjorden var tunn och alven kom fram bara 1 dm under ytan så klarade inte fräsen att göra något åt alven. Nu har vi visserligen tung lerjord, men det var en åker som vart plöjd åtminstone ett par år tidigare, och har varit åker i 100 år. Är rätt säker på att bondens plog tar alven och vänder den. Vår gamla jordfräs (Stiga, med 5hk B&S), är en ganska stor tung och rejäl sak i mitt tycke, så det är absolut inte en smäckig, billig och klen lättviktare.
 
Har du några bilder på före och efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.