Hej alla,
så var det äntligen dags för oss att tömma våra trasiga pool och bli av med mygglarver och stank och ironiska vänners käpphäst. :D

- Tyvärr glömde uthyraren att informera att man inte kan ha jordfelsbrytare på dränkpumpar?
- Stämmer det?
- Vi har även provat att koppla in pumpen i ett av våra ojodade uttag med det funkar ej.

Uthyraren har stängt nu så vi kan inte ställa några frågor, men kan det vara så att det är fel på vår pump? Eller måste vi ha ett uttag där jordfelsbrytaren inte jobbar för att kunna använda pumpen?
Vi skulle kunna koppla på ett temporärt uttag före bergvärmepumpen, som ej går på JB. Är lite rädd för bv pumpen bara då... är det någon risk för den?

Tacksam för alla Tips!

Och ja de grannar vi frågat har såklart JB... suck.
 
Funkar den inte på ett ojordat uttag? (Förenat med livsfara om pumpen har ett jordfel !!!!) Låter som en felkopplad stickpropp eller att pumpen helt enkelt är kass tyvärr. I vilket fall som helst ska ni inte stoppa i den i ett uttag nåt mer utan att den lagas först.
 
Pumpen eller anslutningssladden är säkert skadade i höljet på något sätt så att vatten kan läcka in på el-sidan. Då löser JFB. Ska isolationsmätas med en megger och repareras innan den används igen.
 
Ok jäklarns!

Då får vi vara glada att ingen kom till skada. Då är det bara att reklamera och få en ny som jag testar på plats.

Den enda grannen som var hemma som vi testat hos hade tydligen ingen JB, utan det var deras vanliga automatsäkring som löste ut. Kom dom över och sa nu...

Tack för snabbt svar!

Om jag förstår er rätt så bör man kunna ha JB på en dränkbar pump?
 
Ja, det bör man kunna ha.
Däremot är dränkpumpar givetvis väldigt utsatta, så jordfel är förmodligen ett rätt vanligt fel.
Vår elektriker rekommenderade att den dränkta avloppspumpen inte skulle sitta på JFB. För att slippa problem...
Risken för brand eller annan fara nere i avloppsbrunnen är ju inte så hög...
 
Dränkpump och JFB är inte en bra kombination. Min chef har sagt att ett försäkringsbolag som han pratade med förut sa att de godkände att dränkpumpar lades utanför JFB.

Jag var ut och felsökte ett jordfel hos en kund en gång som jag fick stå ett tag och klia mig i huvudet innan jag upptäckte att det var dränkpumpen för avloppet som spökade.

//Patrik
 
att jfb löser ut även i ett jordat uttag är inget konstigt, jorden har som sagt inget med jfb att göra...
Men den pumpen låter ju inte helt bra, speciellt inte om grannens säkring löste.
 
ok tack för alla snabba och bra svar.
 
Grannens säkring var kanske en PSA?
 
Det finns många apparater som inte fungerar med JFB/30. T ex vibbror, pumpar, radio- och TV-sändare m fl. Däremot brukar 300 mA varianter på JFB fungera. Det finns således en konflikt mellan kravet på 30 mA och olika apparaters prestanda.
 
W
Hade samma problem som TS, och precis som Josth skriver så är det nog ett inläckage som är problemet.
Pumpen jag hade varit och köpt hade en spricka i sidan som gjorde att det läckte in vatten på fel ställe och jordfelsbrytaren löste ur, åkte in till k-rauta och reklamerade pumpen och fick en ny.
Den nya fungerar klockrent utan att jordfelsbrytaren löser ur.
 
R Göran skrev:
Det finns många apparater som inte fungerar med JFB/30. T ex vibbror, pumpar, radio- och TV-sändare m fl. Däremot brukar 300 mA varianter på JFB fungera. Det finns således en konflikt mellan kravet på 30 mA och olika apparaters prestanda.
Alla apparater kan byggas så att de får under 30mA läckström. Däremot kan man ibland spara in lite genom att använda en ful-lösning med större läckström.

Varför skulle sändare och "vibbror" inte kunna byggas med låg läckström utan att prestandan påverkas?
 
En apparat som läcker mer än 30mA kan aldrig vara godkänd enl. någon elsäkerhetsspec. Ev märkningar om CE el. liknande är i så fall falska.
 
Problemet med radiosändare är att de alstrar högfrekventa fält i stort sett i hela apparathuset. Är sändaren t ex på 10 kW (mindre TV-sändare) så betyder detta att det erfordras ganska rejäla filter för att avskärma elledningarna från den högfrekventa strålningen. Dessa filter innehåller således hiskeliga kondensatorer, som även kommer att läcka betydligt mer än 30 mA. Detta är givetvis ett specialfall men att generellt säga att allting kan fungera med max 30 mA läckström är inte korrekt!
 
Men det mesta i och runt vanliga bostäder kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.