När jag försöker sälja min mors gamla hus så dyker det upp några förslag av den här typen:

250.000 kr fördelat över 2 år och Ni behåller lagfarten som pant under
"hyrestiden". Inga kostnader för Er - jag tar hand om all drift, rep osv
Då beloppet är betalt skriver Ni över lagfarten - jag bet för den
kostnaden -skriftligt avtal = tryggt för bägge parter

Begärt pris är 189.000, alltså ett överpris mot att jag "lånar ut" pengarna under 2 år. Värdering är 150.000-200.000 enligt mäklaren. Vi vill dock sälja utan mäklare, eftersom de ska ha runt 50.000 för försäljningen så när skatten är betald blir det inte mycket kvar..
Jag antar att folk inte har kontanter trots att det inte är mycket pengar det handlar om, eller ligger det en hund begraven här?
Vad är risken för mig, förutom att de kan sabba huset?
De jag haft kontakt med verkar dock helt seriösa.

Problemet är att det har legat ute några månader nu och ingen kommer till skott att slå till. Vi vill gärna bli av med det men det här kanske är ett möjligt sätt?
Det ligger inga skulder på huset

Synpunkter tack
 
Gör kreditkontroll på personen.
Vem ska stå för el, va, sopor, etc?
 
Det du bör undersöka är vad som händer om köparen inte betalar i enlighet med avtalet. För att detta skall kunna fungera så antar jag att ni skriver ett köpeavtal med tillträde om två år. Och ett hyresavtal på ex. en del av det som skall betalas under tiden.

OM köparen inte uppfyller sin del av avtalet så kan det bli stora problem att få ut köparen ur huset. Framförallt om han betalar hyresdelen.

En avsevärt enklare metod för affären vore om köparen tar upp ett lån. Det faktum att köparen inte vill/kan låna 200 000 är en stor varningsklocka.
 
  • Gilla
jdahlgren
  • Laddar…
D
Å andra sidan är 125,000:- hyra för ett år för ett sådant objekt inte dåligt. Så även om affären gick i stöpet efter första delbetalningen så vore det ju ingen katastrof. Men då måste ni skriva ett kontrakt som gör klart vad som händer om andra delbetalningen inte genomförs och affären inte fullbordas. Ni måste även komma överens om vad som skall anses som hyra och vad som är köpeskilling. Skattemässigt vore det ju idealt om du kunde få 50,000:-/år i hyra och efter andra årets uthyrning kunde sälja huset för 150,000:-. Under förutsättning att du kan betrakta huset som ditt fritidshus.
 
Personligen skulle jag vara försiktig med någon som säger att de kan betala 125 kkr plus driftskostnader per år men inte har eller kan låna 189 kkr.

/Krille
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Jag skulle också passa mig. Måste vara skönare att sälja och göra klart affären. Vad händer om personen har flyttat in med hela sitt bohag och det blir meningsskiljaktigheter eller betalning inte kommer in ett år från nu? Håller med Krille4 ovan också.
 
Hyrköp finns inte, du kan aldrig binda en eventuell köpare, lika lite som du måste sälja fastigheten till honom efter utgånget hyresavtal. Det intressanta är vad som händer om någon av er inte väljer att fullfölja affären som ni avtalat om.
Ett fastighetsköp regleras i jordabalken, det finns formkrav på vad som skall ingå i ett avtal för att kunna räknas som ett köp.
 
bsba skrev:
250.000 kr fördelat över 2 år och Ni behåller lagfarten som pant under
"hyrestiden". Inga kostnader för Er - jag tar hand om all drift, rep osv
Då beloppet är betalt skriver Ni över lagfarten - jag bet för den
kostnaden -skriftligt avtal = tryggt för bägge parter
Låter som trallgökar utan pengar, personlig konkurs osv, eller så ska man göra pengar i sin tur utan att stå som ägare, flyktingboende?
Jag skulle inte ta ett sånt erbjudande, alla med fast anställning med en hyfsat ordnad ekonomi kan låna 200 till en kåk.
 
Hade hellre skänkt bort de än göra något sånt
 
Jag tycker det låter skumt.

OM vi antar att köparen borde kunna köpa huset idag för 189 000, men väljer att betala 250 000 i en form av avbetalningsplan. Det ger en årsränta på 25% eller mer, om man ser det som ett annuitetslån.

Det är en fullkomligt orimlig ränta. Den är så orimlig att jag skulle känna mig som ockrare om jag accepterade anbudet, och mot förmodan faktiskt fick betalt.

Det mest sannolika är att säljaren inte har för avsikt att betala.
 
Som påpekats i tråden så går det inte att teckna ett avtal där säljaren lovar att sälja huset om 24 månader villkorat med att köparen skall ha betalat avcetalning under tiden. Samma gäller köparen.

MEN det borde vara formellt möjligt att skriva ett avtal idag, med tillträde om 24 månader, och där man kommer övverens om en dylik betalningsplan.

Det bör dock finnas ett separat hyresavtal om köparen skall bo i huset under tiden. Tänk också på att under tiden fram till det formella tillträdesdagen, så är du som säljare ansvarig för fel som uppstår på huset, även om det är köparen som orsakar skadorna. Visserligen kan du då kräva köparen för skador som köparen i rollen som hyresgäst orsakar, men det blir då ett extra varv, som inte säkert ger samma utslag vadf gäller ansvar som första varvet.
 
Teckna ett hyresavtal med begränsad hyrestid där dom får lägga en deposition och betala en kallhyra, t ex 4 000 kr varje månad. Det ger totalt 96 000 på två år i hyresintäkt. Besittningsrätten avtalas bort såklart. Till detta kan du skriva en option; dvs dom får en möjlighet att köpa loss huset för en förutbestämd summa då hyrestiden går ut, t ex 150 000 kr. Depositionen kan räknas av från den summan. Vill dom då inte köpa eller inte kan köpa, så får dom flytta ut, helt enligt avtalet. Och du kan sälja huset då istället. OBS: siffrorna är bara exempel.

Om den lokala marknaden går upp så gör dom en bra affär, om marknaden går ner gör du en bra affär. Fast marknaden i Hällefors kommer sannolikt inte medföra några stora förändringar åt något håll.

Skulle dom inte betala hyran, så mister dom depositionen och du begär handräckning av KFM och Polis och vräker hyresgästen.
 
Redigerat:
Om någonting låter lite för bra för att vara sant, så är det vanligen inte sant. De försöker blåsa dig. Det kan bli bordell, cannabisfabrik eller vad som helst i det där huset. Har du riktig otur plundrar de huset på bara någon vecka och drar sedan. Drar ut alla el- och vattenledningar för att komma över kopparn etc.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.