Jag o min sambo hyrde ett hus innan vi flyttade dit vi bor idag.
Hyresvärden, en slashasig bonde som inte va mkt till hyresvärd skickar nu 3 räkningar... en för el, Jan-April 6900:-, städning 4000:- samt slipning av bänkskiva 700:-, totalt 11.600:-

Hur kan man överhuvudtaget förbruka el för så mkt under en så kort tid???
Vi vet att han försöker jävlas med oss. Han har bl.a släppt in en kråka som sket ner hela det nystädade huset dagen innan vi skulle lämna tillbaka nycklarna. Vi hade alla nycklar och han säger att han inte hade nån. Men hur ska fågeln komma in?? Vi hade städat huset en hel dag, skrubbat ALLT!!!
Ang bänskskivan anser han att vardagsslitaget är överdrivet slitage vilket det inte är, får man inte använda sakerna när man bor nånstans?
Nu har han alltså:
-Slipat bänkskivan, (säger han) och fakturerar oss.
-Han har städat huset igen, trots att vi städat det 2 ggr, samt en gång till efter den mystiska fågeln.
-Han fakturerar oss för elen, 6900:- för en 4 månaders period, varav vi bodde där 3 månader.

Vafaan gör vi nu?
Han har inga som helst bevis för nånting, och elräkningen fattar ju alla att de e lurendrejeri!
Hur bestrider man fakturorna? Polisanmälningar?
Nån som vet?

Tacksam för svar!!

/Orolig flickvän
 
Om det var uppvärmt med el så är nog inte den kostnaden helt orimlig.
 
Be om elräkningen och se på förbrukningen. Ni ska enbart betala för vad erat hus använt inte deras.

Det är upp till hyresvärden att bevisa skadan som ni har gjort. Skrev ni på ett besiktningsprotokoll innan inflytt? Inga bilder? Ta alltid bilder vid inflytt på allt!

Hur gammal var skivan? om ni åstakommit skada så ska den skrivas ner i värde för hur gammal den är.

Angående städningen så har ni ansvar för hur det ser ut tills ni lämnar över nycklarna. Om han har gjort så här så är en polisanmälan lämplig, dels olaga intrång och vad nu det heter att han gjort... "sabotage"?

Själv fick jag betala 8000 i skada när jag flyttade ut pga skada på tapeter men efter mycket tjafs så insåg jag att det är den lättaste vägen att gå istället för att tapetsera om så den smällen fick jag ta.
 
Redigerat:
Skicka tillbaka räkningarna med stor fet röd text: Bestrides.
Alternativt kan ni betala räkningarna men direkt anmäla honom till hyresnämnden...
 
Elräkningen är mycket rimlig om det ingår någon som helst form av uppvärmining. Jag har ex. ca 25 000 i elräkning för samma period.

Att en fågel kommer in är ju osannolikt, men jag tycker ändå att sabotageteorin låter ännu mera osannolik.

Vi hade en bjöktrast som kom in via skorstenen till öppna spisen en gång, den såg ut mer som en koltrast när den väl kom ur skorstenen in i vårt vardagsrum. Och kraxade väldigt hest.

När vi lyckats fånga den och sätta ut den kom det ca 15 björktrastar och satte sig runt den.

Vad gäller städningen så tror jag att bevisbördan ligger på värden, om att det behövde städas.
 
Betala ingenting, då tappar ni ert övertag.

Bestrid skriftligt.

Kommer det trots detta ett betalningsföreläggande från kronofogden så bestrider ni detta (inget att vara orolig för, man får ingen anmärkning bara på ansökan).

Därefter är det upp till honom om han vill före processen vidare i tingsrätten. Kommer det dit så riskerar ni inte några rättegångskostnader (mer än en timmes rådgivning) då fordran är under ett halvt basbelopp.

Om ni betalar får ni själva föra processen för att få tillbaka pengarna.

Skulle ni vara riktigt i farten så kontaktar ni en jurist som skriver bestridandet åt er, lämpligtvis med hänvisning av relevanta rättsfall vad gäller normalt slitage (finns tex ett uppmärksammat fall från HD som menade att ett stort antal (kommer inte ihåg riktigt, men det var ett riktigt avsevärt antal) borrade hål i varje vägg utgjorde normalt slitage).
 
Brukar ni betala el till honom?

Anser ni att fakturorna är felaktiga skriv BESTRIDES på dom. Ta en kopia att spara och skicka tillbaka dom till honom. Då ligger bollen hos honom och det är han som måste bevisa allt.
 
Som sagt så låter inte elräkningen på ngt sätt orimlig om huset var eluppvärmt.
Städning är en sån där jobbig sak då alla har olika uppfattningar om vad som är "välstädat" - det är därför man brukar ha en besiktning där hyresvärden anmärker så man har en chans att åtgärda det.

Bänkskivan är också en jobbig grej - samma sak där: Vad är normalt slitage !??
Där, som ngn ovan påpekade, bör man kunna hänvisa till åldern dock - om den inte var sprillans ny så kan man kanske inte förutsätta att ni skall betalt för återställande i nyskick...

Ni bör bestrida fakturan, och kontakta f.d hyresvärden där ni säger att ni vill ha en bättre specad elräkning, samt en protokoll på anmärkningarna på städningen samt att ni inte tycker bänkskiveslitaget var onormalt.

Ni kan inte få en prick eller så så länge ni bestrider fakturan, går det så långt som till rätten, att han stämmer er på beloppet så bör ni kanske fundera på vad som är en rimlig deal (liksom han).

Är ni/var ni medlemmar i hyresgästföreningen så kanske dom kan hjälpa er också ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.