Hoppas någon kan hjälpa mig med min fråga som jag inte lyckas hitta någon annanstans!

I maj 2017 flyttade jag och min man in i ett hus som vi ville köpa. Nu har vi fått ett pris som vi kommer acceptera, men avstyckning måste ske och detta tar ju som bekant tid. Vi kommer därför betala en handpenning och fortsätta hyra huset till dess att avstyckningen är klar och det slutliga köpet kan gå igenom.

Mina frågor är:

1) Brukar man ändra hyreskostnaden under tiden fram till avstyckningens slutförande och hur stor bör den i så fall vara?

2) Hur stor brukar handpenningen i regel vara?

Tack på förhand!
 
Hej Schulle, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Vad ni skall betala i hyra får väl avgöras utifrån standard, storlek, läge osv.
Det kan vi inte ha en uppfattning om, men borde ligga i intervallet 2.000 - 20.000 kr.

Handpenning är generellt 10% av överenskommen köpeskilling, men man kan naturligtvis komma över ens om annan summa.
 
Hemmakatten
Viktigt att skriva ett juridiskt hållbart köpekontrakt så inte säljaren försvinner med handpenningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej Schulle, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Vad ni skall betala i hyra får väl avgöras utifrån standard, storlek, läge osv.
Det kan vi inte ha en uppfattning om, men borde ligga i intervallet 2.000 - 20.000 kr.

Handpenning är generellt 10% av överenskommen köpeskilling, men man kan naturligtvis komma över ens om annan summa.
Tack!

Jag kan ha formulerat mig otydligt gällande frågan om hyran. Jag menade alltså inte exakt hur många kronor hyran borde ligga på utan mer om den ska sänkas fram till dess avstyckningen är klar? Om jag hade köpt huset idag skulle kanske min månadskostnad (ränta och drift) vara lägre än när jag nu hyr. Eller fortsätter man på samma nivå?
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Jag vet egentligen inte hur man brukar göra men om nuvarande ägare fortfarande har ansvaret som hyresvärd ser jag ingen anledning till att sänka hyran. Hyreskontraktet löper då till tillträdesdagen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Det låter som en förhandlingsfråga. Antingen köper ni huset billigare (om ni t ex har besittningsrätt) eller så kan nu ta en del av hyran som ni får dra av försäljningspriset.
Eller så bestämmer ni en datum där ni förväntar att avstyckningen är färdigt och därefter sänker ni hyran om det behövs.
Men allt är en förhandlingsfråga. Är ni redan överens om pris och villkor är det kanske lite svårt att börja förhandla nu.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker Fotografen har en viktig och rätt synpunkt.

Så länge ni hyr så har ägaren ansvar för reparationer och underhåll. Om vitvaror slutar fungera, vattenskador uppkommer eller ett träd ramlar ned över taket så är det ägarens ansvar att åtgärda.

Ägaren borde dessutom ha (kolla upp) en villaförsäkring. Och ni ha en vanlig hemförsäkring för era ägodelar så länge ni hyr och sedan en hemvillaförsäkring.

Tycker det är rimligt att samma hyra utgår. Men eftersom nu ägaren fått en köpare, ni, och är garanterad försäljning så kan det finnas ett utrymme att förhandla om en något lägre hyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.