Jag kommer troligen hyra ut mitt hus from i höst och undrar lite ang kontrakt och besittningsskydd och liknade...
Mallar och tips tas tacksamt emot....
 
Jag har för mig att besittningsskyddet är borta i senaste lagen (2013 tror jag), för uthyrning privatpersoner emellan.
 
Har köpt kontrakt på bokhandeln, men det finns säkert att ladda ned.
 
Villaägarförbundet har en massa avtalsmallar för nedladdning (tror man måste vara medlem för att komma åt dem), vet iofs. inte om de har något för uthyrning.
 
hempularen skrev:
Jag har för mig att besittningsskyddet är borta i senaste lagen (2013 tror jag), för uthyrning privatpersoner emellan.
Jag har försökt läsa på om detta men får lite olika träffar/info...kanske dåligt uppdaterat...
 
Hittat ett på Villaägarnas som heter "Hyreskontrakt för uthyrning av villa enligt lag om uthyrning av egen bostad" jag gillar enkla och korta namn också.... ;)

Något annat att tänka på?
Kommer att hyra ut omöblerat och med kallhyra.....
 
Har för mig att det är just lagen om uthyrning av egen bostad som är det nya.

Titta gärna på själva den lagen, den innehåller bla. en del om uppsägningstider, var uppe i en tråd här häromveckan. Har för mig att hyresgästen har en månads uppsägning (tom 2v i vissa fall), oavsett vad ni avtalar.
 
Annat att tänka på:

Deposition, tänk på att den kan behövas dels för att täcka ev. skador. Men även uteblivna hyror. Råkar du ut för en hyresgäst som slutar betala, så kan det dels ta månader att vräka hyresgästen, dels näst intill omöjligt att driva in pengarna. Då är det bra om depositionen kan täcka åtminstonde en del av förlusten.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Och ta kreditupplysning om det inte är folk du känner.
 
Det är livsviktigt att dokumentera (genom ett besiktningsprotokoll/bilder) hur skicket är vid uthyrningstillfället.
ev. även hur trädgårdens skick ser ut vid villauthyrning.

Det är lämpligt att både hyresvärd och hyresgäst signerar detta protokoll.

Detta för att vid utflyttning kunna verifiera slitage/skador som är ersättningsskyldiga.

Som hyresvärd måste du tänka; Hur skyddar jag mig mot värsta tänkbara; En hyresgäst som slutar betala hyran och dessutom i stort sett demolerar bostaden. :(

Referenser, kreditupplysning och var inte blyg. Kolla verkligen upp hyresgästen genom att ringa tidigare hyresvärdar. Kanske inte den sista (som möjligen ger bra vitsord för att bli av med en dålig hyresgäst) utan den 2:a eller 3:e i ledet.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
Hyresgästen ska teckna en egen hemförsäkring, se till att få kopia. Bilddokumentera alla väggar, tak, golv, badrum, eventuella möbler. Vi har hyrt ut en liten lägenhet och det är inte klokt vad som slits av i övrigt fina människor när de inte äger grejerna själva. Bifoga även en flyttstädlista till kontraktet, så att de på förhand ser vad som ska städas. Vi har haft utbytesstudenter och de har nog inte riktigt den känslan för vad flyttstädning är så det har varje gång slutat med att vi hyrt in städfirma. Nu har vi med det i kalkylen. Skriv också något om att de ska adressändra när de flyttar ut för att få tillbaks depositionen.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
kan vara lite lurigt med el och med VA också...
En kompis som hyr ut nu var tvungen att stå som säkerhet på VA, betalar inte hyresgästen i tid så kommer VAbolaget att skicka påminnelser till båda och betalar inte hyresgästen då så går det vidare till KF men på ägaren av huset.
Den som hyr har inga anmärkningar i dagsläget

Så kolla det lite extra eller ha hyran där VA ingår (fast det kan ju också vara lite osäkert...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.